طراحان صنعتی می‌توانند به صنایع‌دستی در بازآرایی، ترکیب و طراحی محصولات کمک کنند

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور گفت: «اگر صنایع‌دستی را مرز بین صنعت و هنر تلقی کنیم، طراحان صنعتی، نزدیک‌ترین رشته‌ای است که می‌توانند به صنایع‌دستی در بازآرایی محصول، ترکیب و طراحی محصولات متفاوت و متناسب با نیاز روز جامعه کمک کنند. به حضور آن‌ها در چرخه ارزش‌آفرینی صنایع‌دستی نیاز داریم تا همه حلقه‌های زنجیر را کامل کنیم.»

 به‌گزارش خبرنگار میراث‌آریا، دومین نشست تخصصی و علمی معاونت صنایع‌دستی با عنوان «باز طراحی صنایع‌دستی و کاربردهای امروزی فراتر از تزئین» امروز چهارشنبه دوم شهریورماه ۱۴۰۱ با حضور طراحان به‌نام و صنعتی در تالار آبی صنایع‌دستی برگزار شد. 

مریم جلالی معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور در این نشست گفت: «معاونت صنایع‌دستی برای اینکه بتواند فضاهای متفاوتی را به شجره معنایی صنایع‌دستی اضافه کند، سلسله نشست‌هایی را تدارک دیده است که امروز دومین نشست تخصصی آن با حضور طراحان صنعتی که نزدیک‌ترین رشته به صنایع‌دستی هستند، برگزار شد.» 

او تصریح کرد: «اگر صنایع‌دستی را مرز بین صنعت و هنر تلقی کنیم، طراحان صنعتی، نزدیک‌ترین رشته‌ای است که می‌تواند به صنایع‌دستی در بازآرایی محصول، ترکیب و طراحی محصولات متفاوت متناسب با نیاز روز جامعه کمک کند. به حضور آن‌ها در چرخه ارزش‌آفرینی صنایع‌دستی نیاز داریم تا همه حلقه‌های زنجیر را کامل کنیم.» 

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور افزود: «ابتدایی‌ترین حلقه این زنجیر، طراحی محصول است که باید با حفظ اصالت و ماهیت صنایع‌دستی بتوانیم ایده‌های نو و دانش روز را به آن اضافه کنیم و صنایع‌دستی را از رخوت یا فریز شدن در گذشته نجات دهیم. صنایع‌دستی ما باید بالنده باشد و باید نگاه پویاسازی نسبت به آن داشته باشیم. این پویاسازی عملی نخواهد شد مگر آنکه دانش‌های روز را به کمک آن بیاوریم.» 

جلالی تأکید کرد: «برای پویاسازی صنایع‌دستی وظیفه داریم، نگاهمان را متفاوت کنیم و از زاویه دید تازه‌ای به آن نگاه کنیم، این زاویه دید در کلام نمی‌گنجد و در کنار اینکه تولید ادبیات می‌کنیم باید بتوانیم این ادبیات را تبدیل به پروژه کنیم. برگزاری نشست‌های تخصصی در عین حال که مزیت و فایده برای تولید ادبیات دارد باید بتوانیم تبدیل به یک عملیات کنیم. تمام تلاشمان این است تا هر ایده‌ای که در این نشست برگزار می‌شود، تبدیل به پروژه شود و به شکل کاملا عملیاتی و دیداری وارد زندگی زیست بوم صنایع‌دستی شود.» 

او بیان کرد: «خودم را مسئول هماهنگی ایده‌های شما می‌دانم. برونداد هر فرهنگی و حاصل سلیقه و دانش هر فرهنگی، صنایع‌دستی‌اش محسوب می‌شود. اگر بخواهیم در برهه‌ای بمانیم و نتوانیم نوآوری، محصول‌سازی و در زنجیره تامین ارزش نقش‌آفرینی کنیم قطعا محکوم به فنا هستیم. نیاز به زاویه دید تازه داریم.» 

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور ادامه داد: «برخی وقت‌ها ماهیت اثر صنایع‌دستی باید مبتنی بر دانش روز باشد. از طراحان صنعتی تقاضا دارم تا اتصال بین رشته‌ای و چند رشته‌ای را برقرار و مسئله‌یابی کنند.» 

جلالی اظهار کرد: «صنایع‌دستی روزگاری صنایع زیستی و زندگی بوده و تزئینی نبوده است. نتوانستیم سلول‌های بنیادی برای کارگاه‌های صنایع‌دستی باشیم تا اقتصاد دانش بنیان باشد. به طراحان نیاز داریم زیرا آن‌ها به جنبه‌های علمی، زیبایی‌شناسی و هویت توجه می‌کنند باید همزمان این سه جنبه را در نظر بگیریم.» 

او گفت: «این نشست‌ها باید اتاق فکر و خروجی داشته باشد. این خروجی‌ها می‌تواند در سطح سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، طراحی و تولید محصول باشد.» 

در ادامه فعالان و طراحان صنعتی در حوزه صنایع‌دستی درباره پیوند میان طراحان صنعتی و حوزه صنایع‌دستی، تبادل تجربیات، بسته‌بندی، توجه به اقتصاد صنایع‌دستی بعد از نفت، پژوهش و گونه‌شناسی صنایع‌دستی در پایان‌نامه‌های دکترا، احیا و بازبافی طرح‌های صنایع‌دستی، پر کردن شکاف بین طراحان صنعتی و صنایع‌دستی نکاتی را مطرح کردند.

انتهای پیام/

کد خبر 14010602640275

برچسب‌ها