جنگل‌های هیرکانی در گلستان

تهیه: روابط عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان تدوین: علیا عسگری

جنگل‌های هیرکانی نوار سبزی به طول ۸۵۰ کیلومتر هستند که از جلگه گرگان تا قسمتی از کشور آذربایجان کشیده شده‌اند. نام این جنگل‌ها از نام قدیم گرگان که در گذشته هیرکان خوانده می‌شد، گرفته شده است؛ منطقه‌ای جنگلی در کرانه جنوبی دریای خزر و شمال رشته کوه‌های البرز که غنا و تنوع زیستی، گونه‌های بومی، نادر و منحصربه‌فرد گیاهی و جانوری و زیبایی حیرت‌انگیز طبیعی‌اش چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند.

از جنگل‌های هیرکانی با نام فسیل زنده یا موزه طبیعی نیز یاد می‌شود زیرا بسیاری از گونه‌های گیاهی موجود در این جنگل‌ها امروز به صورت فسیل در اروپا یافت می‌شود. شواهد علمی نشان می‌دهند که سابقه تاریخی این جنگل‌ها به دوران سوم زمین‌شناسی (ژوراسیک) یا همان عصر دایناسورها بازمی‌گردد.

همین سابقه طولانی زمانی آشکار می‌شود که بدانیم همزمان با عصر یخبندان به غیر از جنگل‌های هیرکانی که به دلیل قرار گرفتن بین رشته کوه‌های البرز و دریای خزر از اقلیم معتدل‌تری برخوردار بودند. تمامی جنگل‌های پهن برگ به جز تعداد معدودی نابود شدند، از همین رو است که جنگل‌های هیرکانی را مادر جنگل‌های جوان اروپا و شمال آمریکا می‌دانند.

در استان گلستان سه سایت پارک ملی گلستان، منطقه حفاظت‌شده جهان‌نما و منطقه ابر (شامل پهنه‌ای از درختان در دره پونه آرام دهنه زرین گل علی آبادکتول و جنوب رامیان) ثبت جنگل‌های هیرکانی در لیست میراث جهانی یونسکو هستند.

انتهای پیام/

کد خبر 14010603181434

برچسب‌ها