صنایع‌دستی عشاير استان کهگیلویه و بویر احمد

تهیه کننده: روابط عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد

محصولات صنایع‌دستی استان کهگیلویه و بویر احمد شامل قالی، گليم، جاجیم، سفال، سبد، حصير، نمد، زيلو، گيوه و ريسندگی و بافندگی است.

صنایع‌دستی عشاير استان کهگیلویه و بویر احمد نیز به ابزار و وسایل خانگی و بافته‌ها تقسيم می‌شوند.

 ابزار و وسايل خانگی مانند وسايل پخت نان، تفنگ، گرز، داس و تبر كه معمولاً از فلز و چوب ساخته‌شده، بیشتر توسط مردان توليد می‌شوند.

صنايع دست‌باف نیز شامل قاليچه، گليم، جاجيم، سفره، جوال، توبره، زيرپا، خورجين و چيزهای ديگری از اين قبيل است كه با استفاده از پشم گوسفندی و موی بز تهيه می‌شود و بافت اين فرآورده‌ها ويژه زنان است.

توليد صنايع‌دستی توسط بانوان و دختران صورت می‌گيرد. بافندگان نقش‌ها را به طور ذهنی در هنگام بافت بر روی محصول پياده می‌کنند. درگذشته ميان عشاير از رنگ‌های طبيعی برای رنگرزی پشم‌ها استفاده می‌شد.

امروزه نيز با اینکه بیش‌تر از رنگ‌های شيميايی استفاده می‌شود، رنگ‌هايی را انتخاب می‌كنند كه نزديک به رنگ‌های طبيعی باشد.

محصولات دست‌سازی كه در استان كهكيلويه و بويراحمد توليد می‌شود، به‌طور عمده شامل مصنوعاتی است كه پشم موی حيوانات مهم‌ترین ماده اوليه تشكيل‌دهنده آن‌ها است. دستگاه‌های بافندگی در همه نقاط كاملاً ابتدايی بوده و تمام مراحل توليد پشم و بافت آن توسط زنان صورت می‌گيرد. ابتدا پشم چيده می‌شود و سپس توسط پره و دوک ريسيده می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر 1401060769548

برچسب‌ها