زیارت نشانگر خودسازی و تلاش برای ارتقای معنویت

زیارت در فرهنگ ما شیعیان از جایگاه و منزلت ویژه‌ای برخوردار است چرا که علاوه بر آنکه نماد و تبلوری از دلبستگی و پیوند عمیق فکری و عاطفی با مکان زیارتی است، نشانگر نوعی خودسازی و تلاش برای ارتقای معنویت بیشتر نیز محسوب می‌شود.

امام صادق (ع) فرمودند: «مَن زارَنا في مَماتِنا فكأنّما زارَنا في حَياتِنا»  یعنی هر كه پس از مردنمان ما را زيارت كند ، چنان است كه در زمان حياتمان زيارت كرده باشد. (بحار الأنوار، ج ۹۷، ص ۱۲۴)

زیارت خانه خدا، حرم نبوی و ائمه اطهار (ع) اوج شیفتگی و دلدادگی با خدا، رسول و اهل بیت است. در این میان زیارت حرم امام حسین (ع) جایگاه خاص خود را دارد.

امام باقر (ع) نیز فرمودند: «شيعيان ما را دستور دهيد كه قبر حسين بن علي عليه السلام را زيارت كنند، همانا زیارت او عمر را زیاد، رزق را افزون و بدی ها را دفع می‌کند. (وسائل الشيعه، ج ۱۰ ص ۳۲۱)

در اربعین سالار شهیدان میلیون‌ها زائر از اقصی نقاط عالم در بزرگترین زنجیره انسانی روی کره زمین حضور یافته‌اند و این پیاده‌روی عظیم هر سال با شکوه‌تر از قبل برگزار می‌شود. (البته امسال در خصوص زائران ایرانی مشکلات و نارسایی‌های جدی وجود داشت که پرداختن به آن مجالی دیگر می‌طلبد.)

کتاب «سفرنامه کربلا؛ حدیث واقعه» را سالها قبل نوشته‌ام که حاصل سفر خودم در ایام غیر اربعین بود.

اما اگر مایل به مطالعه کتاب و اثر ارزنده‌ای از راهپیمایی اربعین هستید، مطالعه کتاب «به صحرا شدم، عشق باریده بود» اثر استاد گرانمایه دکتر غلامعلی حدادعادل را توصیه می‌کنم.

شکر خدا که در پناه حسینیم / عالم از این خوب تر پناه ندارد.

 

انتهای پیام/

کد خبر 14010625622801

برچسب‌ها