وعده وزیر میراث‌فرهنگی برای تخصیص ۱۰میلیارد ریال اعتبار به مرمت بنای بقعه حاج ملا هادی سبزواری

تصویر و تدوین: سید حسن ایزانلو

مهندس سید عزت‌الله ضرغامی امروز پنجشنبه ۲۱ مهر ماه ۱۴۰۱ در جلسه با فرمانداران شهرستان‌های سبزوار، داورزن، جوین، جغتای، خوشاب و ششتمد گفت: برای رفع مشکلات مردم در برخی موارد باید انقباضی‌تر به حریم‌ها توجه شود تا حریم‌ها حفظ شود در عین حال ما مسئولیت داریم که عرصه و حریم تاریخی را حفظ کنیم. 

او با اشاره به درخواست‌های فرمانداران اظهار کرد: به دنبال این هستیم که مسئولیت‌ها را به استان‌ها و شهرستان‌ها منتقل و فقط در موارد که نظارتی بر آن‌ها لازم است جزو اختیارات وزارت باقی بماند. 

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درباره تپه تاریخی دامغانی سبزوار گفت: اگر زمین معوض مناسب در اختیار دولت هست، اعلام کنید تا از اراضی دولتی و ملی به عنوان معوض در اختیار مالکان عرصه تپه تاریخی دامغانی قرار دهیم. 

در این جلسه فرمانداران شهرستان‌های سبزوار، داورزن، جوین، جغتای، خوشاب و ششتمد مشکلات و چالش‌های پیش رو در حوزه‌های میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی پرداختند. 

مهندس سید عزت الله ضرغامی امروز پنجشنبه ۲۱ مهرماه ۱۴۰۱ از این مجموعه تاریخی فرهنگی بازدید کرد. 

بنای آرامگاه فیلسوف بزرگ حاج ملاهادی سبزواری ملقب به اسرار در ضلع جنوبی میدان کارگر شهر سبزوار قرار دارد. فضای داخلی آرامگاه شامل طراحی چلیپایی شکل بوده که در آن حجره‌ها و اتاق‌هایی تعبیه شده است. 

تزئینات، ترمیم و استحکام بخشی آرامگاه در اوایل سال ۱۳۴۰ هجری شمسی توسط انجمن آثار ملی انجام شده است. کاشیکاری‌های رنگارنگ بر زمینه لاجوردی و گنبد فیروزه‌ای رنگ به بنا جلوه و شکوه خاصی بخشیده است. 

بنای اولیه آرامگاه کمی پس از وفات حاج ملا هادی توسط میرزا یوسف مستوفی‌المالک ساخته شد. 

این عالم فرهیخته سبزواری در سال ۱۲۱۲ هجری قمری در سبزوار پای به عرصه حیات گذاشت و از همان اوایل به فراگیری علوم دینی پرداخت. پس از عزیمت به شهر‌های مختلف به مشهد بازگشت و به تدریس حکمت، فقه و تفسیر مشغول شد. مدتی در کرمان متوطن شد و سپس به زادگاه خود سبزوار بازگشت و در مدرسه فصیحیه تذریس آغاز کرد. 

حاج ملاهادی سبزواری متخلص به اسرار در سن ۷۷ سالگی دار فانی را وداع گفت از او آثار ارزشمندی چون منظومه فلسفه، شرح منظومه در منطق، شرح لیالی، حاشیه بر تجرید و… به جای مانده است. 

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی طی سفر یک روزه به خراسان رضوی از جاذبه‌های گردشگری و میراث‌فرهنگی شهرستان‌های سبزوار، زبرخان و نیشابور بازدید کرد.

انتهای پیام/

کد خبر 14010723205671

برچسب‌ها