انقلاب در صنعت گردشگری تا شش ماه آینده/ تبلیغات ابزاری مفید برای مبارزه با ایران‌هراسی

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران با تأکید بر اهتمام بخش خصوصی برای حذف نگاه جزیره ای و احیای حوزه گردشگری گفت: پیش‌بینی ما این است با اجرای برنامه‌های مدون، طی شش ماه آینده انقلابی در صنعت گردشگری اتفاق خواهد افتاد.

به‌گزارش خبرنگار میراث‌آریا، ظهر امروز یکشنبه 24 مهرماه 1401 نشستی با حضور حرمت‌الله رفیعی رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران، نیما آذری رئیس انجمن مؤسسات آموزش گردشگری ایران، محسن حاجی سعید رئیس جامعه انجمن‌های راهنمایان گردشگری، یاور عبیری رئیس جامعه اقامتگاه‌های بوم‌گردی و اصحاب رسانه امروز یکشنبه ۲۴ مهرماه ۱۴۰۱ در محل دفتر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی برگزار شد.

حرمت‌الله رفیعی در ارتباط با سازوکار این نشست گفت: تا کنون این مجمع ثبت قانونی نشده است و به فراخور زمان، جلساتی را برگزار می‌کرد. تصمیم داریم این تشکل را ثبت کنیم و مکاتباتمان را با وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برای ثبت آن انجام داده‌ایم.

او با اشاره به اینکه نباید نگاه جزیره‌ای داشته باشیم، بیان کرد: تلاشمان بر این است که صدایی واحد داشته باشیم و  امور فرمایشی نباشد و عایدات آن موجب رونق صنعت گردشگری شود.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران بر برنامه محور بودن تاکید کرد و افزود: تا یک ماه آینده برنامه و اساسنامه را ارائه می‌دهیم. باید گردشگری  را خودمان احیا کنیم، نباید متکی به دولت باشیم. بخش خصوصی طلایه‌دار گردشگری هستند و تمام ابزار را در اختیار دارد.

او از تدوین اساسنامه، جلسه با نمایندگان مجلس و یکی از روسای قوا، پیگری مالیات و بیمه راهنمایان گردشگری به ‌عنوان برنامه‌های آتی نام برد و افزود: پیش‌بینی ما این است که طی شش ماه آینده انقلابی در صنعت گردشگری رخ خواهد داد. 

رفیعی همچنین با اشاره به موافقت اولیه در ارتباط با بیمه تورهای مسافرتی، افزود: معاونت گردشگری، نمایندگان مجلس، وزارت صمت و سازمان تامین اجتماعی در ارتباط با بیمه تورهای مسافرتی موافقت اولیه خود را اعلام کرده‌اند. 

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران همچنین به اتفاقات مهمی که در وزارتخانه در ارتباط با گردشگری‌های موضوعی اتفاق افتاده است اشاره کرد و افزود: در ابتدای کار فکر نمی‌کردیم، گردشگری موضوعی از جمله خوراک تا این اندازه مورد استقبال قرار گیرد، در این راستا در کنار وزارتخانه هستیم.

بخش خصوصی در آیین‌نامه‌های گردشگری نقشی ندارد

او با انتقاد به عدم نقش بخش خصوصی در  آیین‌نامه‌های مربوط به حوزه گردشگری، افزود: با دولت و مجلس همراه هستیم، دولت قدم‌هایی برداشته است اما برای رسیدن به نقطه رضایت در حوزه گردشگری راه بسیار است.

رفیعی چین و روسیه را دو مقصد مهم برای جذب گردشگر عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه گردشگران روسیه برای سفر به اروپا با مشکل مواجه هستند با ایجاد زیرساخت‌های لازم می‌توان آن‌ها را جذب کرد.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران لغو رودادید با کشورهای همسایه‌ها، را یکی از راهکارهای موثر در افزایش جذب گردشگر ورودی عنوان کرد و درارتباط با موضوع جام جهانی بیان کرد: وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چندین جلسه مفید برای موضوع جام جهانی برگزار کرد، اما فدراسیون فوتبال به این دلیل که زیاده خواه است همراهی نکرد و برنامه‌ها وچشم‌اندازهای مورد نظر محقق نشد. همچنین دخالت‌ها و زیاده‌‌‌خواهی‌ها اجازه نداد برنامه‌هایی از قبیل کشتی‌های کروز اجرایی شود.

۱۰۰ میلیون تومان نهایت قیمت پکیج جام جهانی 

رفیعی در ارتباط با نرخ‌های بالای پکیج جام جهانی گفت: زمانی که پکیج 50 میلیون تومانی به 500 میلیون تومان می‌رسد به طور یقین از سوی ارگانی حمایت می‌شود. ما می‌توانستیم این پکیج را با کیفیت خوب، نهایتا ۱۰۰ میلیون تومان اجرا کنیم.

بخش خصوصی باید تصمیم‌گیر اصلی گردشگری باشد

نیما آذری رئیس انجمن مؤسسات آموزش گردشگری ایران بیان کرد: از سه سال قبل گردشگری و صنف آموزش تحت تاثیر مسائل اجتماعی قرار گرفت و امروز به اوج‌ خود رسیده به این دلیل که آموزش در سبد اقتصادی آخرین گرینه محسوب می‌شود.

او با بیان اینکه بخش خصوصی باید تصمیم‌گیر اصلی حوزه گردشگری باشد، افزود: برای رونق گردشگری باید نگاه به موضوع گردشگری عوض شود.  دولت و مجلس قوانین پیشران  تصویب کند و نگاه جزیره‌ای بخش خصوصی تغییر کند.

دولت و مجلس مطالبات بخش خصوصی را پیگیری کرده است

محسن حاجی سعید رئیس جامعه انجمن‌های راهنمایان گردشگری با بیان اینکه الفبای گردشگری در کشور جدی گرفته نشده است، افزود: باید قانون حمایتی برای گردشگری نوشته شود. کشور ما هنوز متوجه اهمیت گردشگری در دنیای امروز نشده است. 

او تبلیغات در حوزه گردشگری را ابزاری برای مبارزه با ایران‌هراسی عنوان کرد و گفت: باید برای حوزه تبلیغات هزینه شود. همچنین یک نهاد باید مسئول تامین امنیت گردشگران خارجی باشد و چگونگی حضور گردشگر ‌ و امنیت او را تامین کند. در کنار وزارت امور خارجه باید وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در این حوزه نقش‌آفرینی کند.

حاجی سعید با بیان اینکه اکثر موضو‌ع‌های مطرح شده از سوی بخش خصوصی به نتیجه رسیده و دولت و مجلس پیگیر این مطالبات بوده‌اند، ادامه داد: اما موضوعات مربوط به گردشگری متعدد است و در این راستا باید کارهای بیشتری  انجام شود.

 

انتهای پیام/

کد خبر 14010724957399

برچسب‌ها