بخش زیادی از اشیای ارزشمند در مخازن نگهداری می‌شود/ بسیاری از محوطه‌ها و حرائم ابنیه تاریخی، به دلیل کمبود اعتبارات حفاظت خوبی ندارند

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با بیان اینکه بخش اعظمی از آثار و اشیای تاریخی ما، امروز در مخازن نگهداری می شود، بیان کرد: ما یک پدیده نامیمونی به نام مخازن داریم که متأسفانه ارزشمندترین اشیای تاریخی در آن نگهداری می‌شود.

به‌گزارش میراث‌‌آریا، مهندس سید عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، با بیان اینکه یکی از ماموریت‌های اصلی وزارت خانه ما، حفاظت از میراث‌فرهنگی است، گفت: البته معرفی، آموزش، تفسیر و تبیین درست و بهره‌برداری صحیح در جامعه از این مزیت جمهوری اسلامی ایران نیز جزو ماموریت‌های ماست اما اولین نکته حفاظت از میراث‌فرهنگی است.

او با بیان اینکه بخش اعظمی از آثار و اشیای تاریخی ما، امروز در مخازن نگهداری می‌شود، تصریح کرد: ما یک پدیده نامیمونی به نام مخازن داریم. متاسفانه ارزشمندترین اشیای تاریخی ما که هرکدام اگر در دنیا باشد، بسیار تاثیر گذار خواهد بود در داخل این مخازن نگهداری می‌شود، البته از روزی که من به عنوان وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شروع به کار کردم، حفاظت ویژه‌ای برای آن‌ها طراحی کردم و خودم چند بار از مخازن بازدید کردم و تمام تلاش‌مان را انجام می‌دهیم که این‌ اشیا را به نحو مطلوب حفظ کنیم.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی افزود: تلاش می‌کنیم تا این آثار ارزشمند تاریخی را به نمایش بگذاریم و از طریق موزه‌های استانی، به صورت دوره‌ای و به بهانه یک برنامه فرهنگی و فعالیت موزه‌ای، برخی از این اشیای تاریخی ارزشمند را در شهرهای مختلف در معرض دید مردم بگذاریم.

مهندس ضرغامی با تاکید بر اهمیت حفاظت از ابنیه تاریخی تصریح کرد: تمام تلاشمان را برای حفظ ابنیه تاریخی که به ثبت ملی رسیده است، انجام می‌دهیم. ۲۶ اثر ما به ثبت جهانی رسیده و با توجه به بودجه و اعتبارات وزارتخانه برای حفظ آن‌ها تلاش می‌کنیم، اما این سطح از حفاظت قطعا از نظر ما مطلوب نیست.

او ادامه داد: بسیاری از محوطه‌ها و حرائم ابنیه تاریخی ما، به دلیل نبودن اعتبارات حفاظت خوبی ندارد. اعتبارات تملک نیز یکی از مسائل مهم وزارتخانه ماست، یعنی فردی یک خانه‌ای دارد که آن ثبت شده یا در عرصه قرار گرفته و دیگر نمی‌تواند آنجا زندگی کند، طبیعتاً باید تملک شود و شخص آنجا را تخلیه کند، اما به دلیل اینکه ما چنین اعتباری نداریم، بسیاری از این موارد همین‌طور معطل می‌ماند‌.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بیان کرد: ما از طریق صندوق توسعه و احیا پروژه‌های زیادی را اجرا می‌کنیم و  بناهای تاریخی را در اختیار متقاضیان قرار دهیم تا با قراردادی که با ما می‌بندند، مرمت بنا را انجام دهند و با کاربری که برای آن تعریف می‌شود، ۱۰ یا ۱۵ سال یا کمتر و بیشتر، کاربری مورد تأ‌یید ما را در آنجا انجام دهند، به عنوان مثال آنجا را تبدیل به محیط فرهنگی، آتلیه یا سفره خانه سنتی کنند.

مهندس ضرغامی افزود: اخیرا ما در چالوس با یکی از کاخ‌های پهلوی اول این کار را انجام دادیم، این بنا تاریخی است که نمی‌شود دست به آن زد یا تخریب کرد اما می‌شود آن را به بهترین نحو مرمت کرد، به عنوان مثال ساختمان نهاد ریاست جمهوری نیز یک بنای تاریخی است اما از آن استفاده می شود و این هیچ اشکالی ندارد.

او تصریح کرد: ما با کاربری که خودمان تعریف می‌کنیم و طبق ضوابط ماست، بعد از مرمت ابنیه این امکان را فراهم کنیم که بخش خصوصی از آن استفاده کند. هنوز تعدادی از این ابنیه وجود دارد که مراحل واگذاری آن هنوز انجام نشده و اعتبارات ما هم محدود است، بنابراین بعضی از این ابنیه که دیده می‌شود به صورت مخروبه در آمده و تصمیمی درباره آن گرفته نشده، مشمول همین توضیح است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: من به سفرهای استانی که می‌روم، با شهرداران تفاهم‌های منطقه‌ای انجام می‌دهم و بخشی از این ابنیه را برای مرمت در اختیار شهرداری قرار می‌دهم.

انتهای پیام/

کد خبر 14010810761631

برچسب‌ها