جلالی: استان فارس به قطب صادرات صنایع‌دستی تبدیل شده است/اوحدی: ۸درصد از کل تسهیلات کشور به استان فارس اختصاص یافته است

معاون صنایع‌دستی کشور از مرمت خانه منشی‌باشی و تبدیل آن به خانه صنایع‌دستی و هنرهای سنتی به‌عنوان مهم‌ترین کار انجام‌شده در استان فارس در حوزه صنایع‌دستی نام برد و گفت: شهر خشت، زرقان و کشکولی نیز برای ثبت ملی بوریابافی و روباربافی آماده شده‌اند.

به‌گزارش خبرنگار میراث‌آریا، مریم جلالی امروز دوشنبه 23 آبان در نشست مهندس سید عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با مجمع نمایندگان استان فارس که در محل موزه ملی ایران برگزار شد، با اشاره به ارز‌آور بودن صنایع‌دستی از تبدیل استان فارس به قطب صادرات صنایع‌دستی نام برد و افزود: بیشترین امتیاز و مزیت رقابتی به استان فارس داده شده است.

او اضافه کرد: درباره موضوع محله بالاتخت دیداری با شهردار داشتیم و قرار بر این است طرح پایلوت اجرا شود و معاونت صنایع‌دستی به اجرای طرح پایلوت برای تبدیل خانه‌هایی بافت فرسوده به کارگاه‌های صنایع‌دستی کمک کند.

او ادامه داد: خانه خاتم نیز آماده بهره‌برداری است و برای استفاده از تسهیلات تبصره ۱۸ نیز مشکلی در استان وجود ندارد.

جلالی با اشاره به اینکه در سفر اخیر ۹۰ میلیارد تومان از محل تبصره ۱۸ به طرح‌های مختلف اختصاص داده شد، افزود: فارس با دارا بودن «شیراز، شهر جهانی صنایع‌دستی» و «آباده شهر جهانی منبت» تنها استان با دو‌شهر جهانی است.

تخصیص هشت درصد کل تسهیلات به استان فارس

سعید اوحدی معاون توسعه مدیریت و منابع این وزارتخانه نیز در این نشست با اشاره به تسهیلات تخصیص‌یافته به استان فارس طی سال‌های 1400، 1401 و 1402 از اختصاص یافتن  هشت درصد از کل تسهیلات کشور در حوزه گردشگری به این استان خبر داد.

او با اشاره به تسهیلات تخصیص‌یافته به استان فارس در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ بیان کرد: میزان تسهیلات تخصیص یافته به استان فارس از محل تبصره ۱۸ و صندوق توسعه ملی به استان فارس ۳۵۰ میلیارد تومان بوده است.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری وصنایع‌دستی افرود: ۲۵۰ میلیارد تومان جذب شده و ۱۰۰ میلیارد تومان مشکل وثیقه دارند که با رفع این مشکل تا پایان سال ۳۵۰ میلیارد تومان جذب می‌شود.

اوحدی بودجه  ۱۴۰۲ به استان فارس را ۱۲۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: 8درصد کل تسهیلات کشور در حوزه گردشگری به استان فارس اختصاص پیدا می‌کند که بی‌سابقه است.

او با اشاره به معرفی طرح‌ها ابراز امیدواری کرد که این بودجه به طور کامل جذب شود.

انتهای پیام/

کد خبر 1401082362298

برچسب‌ها