برداشت یاقوت‌های سرخ در دل رشته‌کوه‌های زاگرس/ دانه‌های بهشتی ره‌توشه گردشگران می‌شود

در دل رشته‌کوه‌های سر به‌فلک کشیده زاگرس و در میان رقص رنگ‌های پاییزی منطقه هورامان، یاقوت‌هایی برداشت می‌شود که هر دانه‌اش روزی را روانه خانوارها می‌کند.

برای رهایی از روزمرگی‌ها باید گاهی سفر کرد، سفر به مکانی دنج و آرام و در عین حال بکر و زیبا. دل را به جاده می‌زنیم و مسیر هورامان، بهشت سرزمین ایران را در پیش می‌گیریم، این منطقه یکی از دیدنی‌ترین و مهم‌ترین قطب‌های گردشگری غرب کشور به‌شمار می‌رود که در سال گذشته به یک منطقه جهانی تبدیل شد.

مناسب‌ترین راه برای رسیدن به هورامان که در میان دو استان کردستان و کرمانشاه و همچنین در مرز بین کشور ایران و عراق قرار گرفته است، مسیر سنندج به سمت سروآباد است.

معماری پلکانی روستا، آب‌و‌هوای معتدل، آداب‌و‌رسوم سنتی، پوشش خاص، غذاهای محلی، صنایع‌دستی و... از جمله ظرفیت‌های فراوان هورامان بوده که گردشگری این منطقه را منحصربه‌فرد کرده است .اما آنچه هورامان را به عنوان منطقه‌ای نمونه معرفی کرده، محصولات باغی باکیفیتی است که در دامن هزار رنگ این دیار کشت می‌شود و به ثمر می‌رسد.

انار از جمله مهم‌ترین این محصولات است، که هر ساله با وزیدن نخستین بادهای سرد پاییزی، زمان برداشت آن توسط زنان و مردان سخت‌کوش در باغ‌های زیبای هورامان آغاز می‌شود.

مردمان باصفای این دیار با برداشت این محصول بخشی از آن را به رب، سس، سرکه، آب انار و لواشک تبدیل می‌کنند و همچنین از پوست آن برای رنگ‌رزی و دباغی نیز بهره می‌گیرند.

در این فصل زیبا مسافران و گردشگران زیادی از داخل و خارج از کشور به هورامان سفر می‌کنند و با حضور در باغستان‌های این منطقه ساعاتی را به دور از هیاهوهای روزمره به استراحت و آسایش می‌پردازند.

گردشگران دوست دارند علاوه بر کمک به باغداران در برداشت انارها، این محصول را با دستان خود از درخت‌ها بچینند و به‌عنوان توشه راه به همراه ببرند.

استقبال از جشن شکرانه انارانه در روستاهای منطقه هورامان

در چند سال اخیر نیز با شکفتن لبخند این میوه که از آن به‌عنوان میوه بهشتی یاد می‌شود، جشن شکرانه انارانه در اکثر روستاهای منطقه هورامان با استقبال زیادی مواجه شده و اکثر کشاورزان روستاها محصولات ارگانیک و مرغوب خود را در این مراسم‌ها به گردشگران عرضه می‌کنند.

بر این اساس وجود فرهنگ‌های مختلف بومی درکشت، داشت و برداشت محصولات کشاورزی هورامان فرصت مغتنمی برای بهره‌مندی از ظرفیت بی‌بدیل گردشگری کشاورزی و هدایت بخش عمده‌ای از گردشگران به بهره‌مندی از این مزیت ارزشمند است.

فصل برداشت انار و سایر محصولات پاییزی از جمله گردو، سیب و انگور که در هورامان پایان می‌یابد، کار و تلاش در عرصه دیگری از تولید خود را نشان می‌دهد، زنان و مردان این منطقه با استفاده از مواد اولیه موجود در محل برای ساخت صنایع‌دستی، بسیاری از نیازهای اقتصادی خود را تامین می‌کنند. صنایعی که نشان از هنر و فرهنگ غنی مردمان منطقه هورامان بوده و از دیدگاه گردشـگران و مهـمانان داخلی و خـارجی زبانزد خـاص و عام است.

در یک نگاه کلی وجود ظرفیت‌های فراوان فرهنگی، تاریخی و طبیعی هورامان می‌تواند با یک برنامه‌ریزی بلند مدت در جذب بیش از پیش گردشگران داخلی و خارجی و همچنین تقویت اقتصاد گردشگری منطقه نقش‌آفرین باشد.

 

\"\"\"\"\"\"\"\"

انتهای پیام/

کد خبر 14010829348489

برچسب‌ها