آغاز فصل چهارم مطالعات باستان‌شناسی محوطه ویرانشهر/ کشف بنایی یادمانی با کاربری مذهبی یا حکومتی

کاوش‌های باستان‌شناسی هیئت مشترک ایران و فرانسه به سرپرستی میثم لباف خانیکی و روکو رانته در محوطۀ ویرانشهر واقع در 10 کیلومتری شمال شهر فاروج استان خراسان شمالی از سر گرفته شد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی وگردشگری، میثم لباف خانیکی سرپرست هیئت باستان‌شناسی 7 آذر 1401 با اعلام این خبر گفت: بررسی و کاوش باستان‌شناسی این محوطه که از سال 1398 آغاز شده، نشان داده که ویرانشهر در دوران اشکانی و ساسانی مسکون و در ناحیۀ درۀ اترک دارای مرکزیت سیاسی و اقتصادی بوده است.

این باستان‌شناس افزود: این سکونتگاه به وسعت 14 هکتار با دیواری دفاعی محصور می‌شده و در گوشۀ شمالی آن بخش محصور دیگری قرار داشته که احتمالاً به عنوان ارگ، مقر حاکمان این سکونتگاه را تشکیل می‌داده است.

سرپرست هیئت باستان‌شناسی تصریح‌کرد: بر اساس بررسی بقایای معماری و شواهد سطحی، برج‌هایی به فواصل متوالی در طول دیوار تعبیه شده بود و سازه‌های معماری خرد و کلان در داخل محوطه برپا بوده‌اند که امروزه به صورت تپه ماهورهای نامنظم در پهنۀ محوطه قابل مشاهده‌اند.

او افزود: کاوش‌های باستان‌شناسی فصل چهارم، در ادامۀ کاوش‌های فصول پیشین در سه ناحیۀ دروازۀ غربی، تپۀ جنوبی و میانۀ محوطۀ ویرانشهر تمرکز یافت.

لباف خانیکی با بیان اینکه در نتیجۀ کاوش فصل جاری ساختار دروازه، شامل معبر ورودی و برج‌های مکعب مستطیل شکل جانبی مورد شناسایی قرار گرفت گفت: کاوش باستان‌شناسی در تپۀ جنوبی نیز نشان داد که در این بخش از محوطه بنایی یادمانی با کاربری مذهبی یا حکومتی برپا بوده و ساختار آن از دیوارهایی خشتی به پهنای سه متر بهره می‌برده است.

او تصریح‌کرد: گمانه‌زنی در بخش میانی محوطۀ ویرانشهر از وجود بقایای معماری در این ناحیه از محوطه پرده برداشت.

سرپرست هیئت باستان‌شناسی گفت: نتایج مقدماتی کاوش فصل چهارم محوطۀ ویرانشهر حاکی از آن است که این سکونتگاه به فراخور اهمیت سیاسی و دفاعی درۀ اترک در دورۀ اشکانی و ساسانی یکی از مهمترین مراکز جمعیتی ناحیۀ شمال شرق ایران محسوب می‌شده و شاهد رویدادهای تاریخی تعیین کننده‌ای در این منطقه بوده است.

لباف خانیکی در پایان افزود: ادامۀ کاوش‌ها در این محوطۀ تاریخی، اطلاعات ارزنده‌ای در باب تاریخ معماری ایران و نیز سنت‌های سفالی خراسان در دوران تاریخی را در اختیار پژوهشگران قرار خواهد داد.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14010907330847

برچسب‌ها