نمایشگاه صنایع‌‎دستی در هتل ایران رشت افتتاح شد/ نمایش آثار 30 هنرمند شاخص

نمایشگاه صنایع‌دستی و هنرهای سنتی گیلان از مجموعه نخستین جشنواره ملی صنایع‌دستی بسیج با عنوان دست آفرین‌های هنر ایرانی در ساختمان تاریخی هتل ایران رشت گشایش یافت.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان، ولی جهانی بعد ازظهر دوشنبه 07 آذر 1401 در رابطه با گشایش نمایشگاه صنایع‌دستی و هنرهای سنتی گیلان از مجموعه نخستین جشنواره ملی صنایع‌دستی بسیج با عنوان دست آفرین‌های هنر ایرانی گفت: جانمایی برگزاری نمایشگاه صنایع‌دستی در یک بنای تاریخی می‌تواند تاکیدی بر تلفیق حوزه‌های متعدد در راستای توسعه گردشگری استان باشد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان افزود: ۳۰ هنرمند استان در شاخه‌های خاص صنایع‌دستی گیلان اعم از بافته‌های داری و غیر داری در ۱۰ اتاق از بنای پر قدمت هتل ایران رشت و محوطه آن تولیدات خود را تا ۱۴ آذرماه در معرض تماشای علاقه‌مندان به این شاخه هنری می‌گذارند.

او اظهار کرد: آبگینه و میناکاری، پوشاک محلی، دست ساخته‌های چرمی، نساجی سنتی، سفال و سرامیک، سنگ، رشتی دوزی و نقاشی‌های سنتی بخشی از رشته‌هایی است که در این نمایشگاه توسط هنرمندان صنایع‌دستی و هنرهای سنتی استان ارائه می شود.

جهانی گفت: وظیفه ذاتی صیانت از مواریث ارزشمند فرهنگی علاوه بر این اداره‌کل بر عهده همه دستگاه‌ها و اقشار مختلف مردم است که همچون امان‌تداری امین، میراث گذشتگان را حفاظت و به آیندگان بسپاریم.

او حفظ اصالت بنای تاریخی، معرفی فرهنگ بومی - محلی استان، گسترش مطالعات پژوهشی، تعریف کاربری متعارف و همگن با بنا، جذب گردشگر و ایجاد اشتغال پایدار را از اهداف اصلی برنامه سامان‌دهی آثار تاریخی عنوان کرد و بر لزوم بهره گیری و مشاوره از همه فرهیختگان، متخصصان و آحاد مردم به منظور صیانت از آثار و بناهای تاریخی ارزشمند تاکید کرد.

دعوت به رقابتی ملی برای علاقه‌مندان به تولیدات صنایع‌دستی

معاون هنرهای‌سنتی و صنایع دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان نیز گفت: در حاشیه نمایشگاه یادشده مسابقه‌ای برای عموم علاقه‌مندان به تولیدات صنایع‌دستی استان در نظر گرفته شده است که برگزیدگان به رقابتی ملی راه می‌یابند.

حمیدرضا آذرپور در این رابطه افزود: همه آنانی که در تولید صنایع‌دستی فعالیت دارند می‌توانند تا تاریخ یازدهم آذرماه با تهیه عکس از تولیدات خویش و ارسال آن به شماره ۰۹۳۶۵۵۸۱۰۹۳ در این رقابت شرکت کنند.

او اظهار کرد: آثار برگزیده شده پس از اعلام نظر داوران علاوه بر دریافت جوایز استانی برای رقابت با آثار ملی به پایتخت ارسال می‌شود.

بیش از ۲۷ هزار هنرمند صنایع‌دستی در ۴۲ رشته مختلف تولید محصولات هنرهای سنتی گیلان مشغول به فعالیت هستند و هفت شهر و روستای استان نیز با برندهای ملی و جهانی به عنوان شهر و روستاهای صنایع‌دستی معرفی شده‌اند.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14010908709580

برچسب‌ها