پیشرفت ۵۰ درصدی مرمت قلعه بمپور و باغ خالصه در شهرستان بمپور

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان از پیشرفت ۵۰ درصدی مرمت قلعه بمپور و باغ خالصه در شهرستان بمپور خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان، مجتبی سعادتیان امروز ۱۱ آذرماه ۱۴۰۱ اظهار کرد: عملیات حفاظت و مرمت قلعه بمپور و باغ خالصه با اعتباری بالغ‌بر ۴۷ میلیارد و ۷۲۷ میلیون ریال در شهرستان بمپور در حال اجراست.

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان افزود: این عملیات از اواخر مردادماه امسال آغاز شده و تاکنون ۵۰درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

او گفت: اقداماتی که در این پروژه در دستور کار قرار دارد، شامل خاک‌برداری و پی‌یابی بنا، اجرای دیواره خشتی، اجرای آجرفرش حیاط، مرمت بخش ج‌های فرسوده خشتی و دوخت و دوز و پی‌بندی دیوارهای فرسوده بناها می‌شود.

سعادتیان با اشاره به اینکه این پروژه مرمتی در باغ خالصه و قلعه بمپور انجام می‌شود، بیان کرد: مجموعه باستانی بمپور شامل محوطه باستانی عصر مفرغ با قدمت ۵هزار سال و قلعه بمپور با قدمت دوره‌های اشکانی، ساسانی و اسلامی و باغ خالصه با قدمت قاجار و پهلوی است.

او خاطرنشان کرد: باغ خالصه در ۱۶ آبان ۱۳۷۹ با شماره ثبت ۲۸۴۴ و قلعه بمپور یکم اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۴۵ با شماره ثبت ۵۵۹ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌اند.

انتهای پیام

انتهای پیام/

کد خبر 14010911309982

برچسب‌ها