رونمایی از مهر باستانی نگهبان طبیعت در لرستان

مدیر‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان لرستان از رونمایی مهر باستانی نگهبان طبیعت با پیام پاسداری از گونه‌های وحشی جانوری، در موزه قلعه فلک‌الافلاک خرم‌آباد خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان لرستان، عطا حسن‌پور امروز شنبه ۱۲ آذرماه ۱۴۰۱ با بیان این خبر گفت: با حضور علی سلاجقه معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از مهر باستانی نگهبان طبیعت با پیام پاسداری از گونه‌های وحشی جانوری، در موزه قلعه فلک‌الافلاک خرم‌آباد رونمایی شد.

مدیر‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان لرستان اظهار کرد: این مهر باستانی مربوطه به محوطه تاریخی سنگ‌تراشان واقع در ۵۲ کیلومتری جنوب‌شرقی خرم‌آباد است که از سال ۸۳ تا ۹۰ شش فصل کاووش در آن انجام شده است.

حسن‌پور عنوان کرد: بر اساس کاوش‌های صورت گرفته یک معبد با ۲۲۰۰ قطعه شیء مفرغی‌ که عموما مفرغ‌های لرستان هستند در منطقه سنگ‌تراشان خرم‌آباد کشف شد که در بین این اشیای یک مهر باستانی از جنس سنگ آهک نیز پیدا شد. 

او بیان کرد: با مطالعه نقش این مهر مشخص شد فردی با ریش بلند دو گوزن یا دو بز کوهی را در آغوش گرفته و از چنگال دو حیوان شیر و پلنگ در امان نگه‌داشته که گواه پاسداری از گونه‌های جانوری است.

حسن‌پور افزود: نقش گونه شیر و گوزن دقیقا گواه وجود همین دو گونه جانوری خاص در لرستان است که هنوز هم در سفیدکوه و کوه گرین وجود دارند‌.

مدیر‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان لرستان ادامه داد: این مهراز لحاظ قدمت تاریخی ۵هزار ساله است و بر منع شکار این گونه خاص جانوری دلالت دارد که طبق گفته‌های پیشینیان لرستان در قدیم گله‌های بز کوهی در بین گله اهلی وجود داشته و شکارچیان ملزم به رعایت فصل شکار بودند.

حسن‌پور با اشاره به اینکه این مهر گواه پاسداری از حیوانات وحشی است که در موزه قلعه فلک‌الافلاک خرم‌آباد نگهداری می‌شود، بیان کرد: وجود این گونه از حیوانات در لرستان و لزوم نگهداری از آنان ارتباط بین میراث‌فرهنگی و حفاظت محیط زیست را آشکار می‌کند و می‌طلبد ما میراث‌بانان و محیط‌بانان لرستان هم‌گرایی و هم‌سویی بیشتری در این زمینه داشته باشیم.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14010912309708

برچسب‌ها