ثبت جهانی برخی از آثار ناملموس، ماحصل توجه بیش‌ازپیش به صنایع‌دستی

ثبت جهانی آثار ناملموس کشور نشان داد که بخشی از آثار ثبتی مربوط به صنایع‌دستی است و ثبت جهانی آنها ماحصل توجه بیش‌ از پیش اهالی فرهنگ و میراث و اساتید و بزرگان به صنایع‌دستی است.

حوزه صنایع‌دستی یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های کشورمان در حوزه آثار ناملموس است و در واقع صنایع‌دستی دربردارنده فرهنگ و هویت ملی ماست.

ثبت جهانی برخی از آثار ناملموس کشورمان ماحصل توجه بیش‌ازپیش اهالی فرهنگ و میراث و اساتید و بزرگان به صنایع‌دستی است و هنرصنعت‌ها و صنایع‌دستی گره‌خورده به فرهنگ و جمع کثیری از اقشار جامعه هستند که باورها و سنت‌ها را در دل آثار خود به‌جای گذاشته‌اند، یعنی علاوه بر آنکه زحمت زیادی برای خلق یک اثر کشیده می‌شود و اقتصاد از آن تأمین می‌شود، بار فرهنگی زیادی را در اثر به‌جای می‌گذارد.

به‌طور مثال در نقش و نگاره‌هایی که در سوزن‌دوزی و بته‌دوزی و ... به کار می‌رود، هویت و فرهنگ و باورهای متعددی نهفته است؛ از رنگ‌ها گرفته تا طرح‌ها، همگی ریشه در باورهای افراد دارد و این ارزشمند است. باید بیش‌تر از همیشه با نگاه ارزش‌گذاری به هویتمان به صنایع‌دستی توجه کنیم 

امروزه صنایع‌دستی لزوماً اقتصاد نیست بلکه می‌توان از ظرفیت اقتصادی آن استفاده کرد. امروزه صنایع‌دستی نماد فرهنگ و باورهای یک منطقه است و همین مسئله از اهمیت بالایی نیز برخوردار است.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14010917104711

برچسب‌ها