بوم‌گردی، ظرفیت در حال توسعه گردشگری قزوین

امروزه با توسعه و تغییرات بزرگی که در صنعت گردشگری رخ داده شاخه جدیدی به نام بوم‌گردی از دل این صنعت سربرآورده که حاصل همین تغییرات است و به‌طور خلاصه سفری به جاذبه‌های طبیعی و مناطق روستایی است که علاوه بر حفاظت از زیست‌بوم منطقه، موجب پایداری کیفیت زندگی ساکنین منطقه نیز می‌شود.

نوعی از گردشگری که می‌تواند مترادف با تجربه زندگی محلی باشد جایی که گردشگر در کنار گشت و گذار و مشاهده زیبایی‌ها و جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی مناطق مختلف، فعالیت‌های متنوعی چون کشاورزی، سوارکاری، کوهنوردی، اقامت در خانه‌های قدیمی‌ و سنتی و... را تجربه می‌کند.

در این سبک جدید سفر مسافرانی که خسته از زرق‌ و برق و شلوغی زندگی ماشینی به دنبال مکانی هستند تا بتوانند زیر آسمان صاف و پرستاره از پدیده‌های بکر طبیعی و فرهنگی لذت ببرند، به مناطق تاریخی و طبیعی روستاها و شهرهای کوچک سفر می‌کنند تا سنت‌ها و فرهنگ مردم آن منطقه را از نزدیک لمس کنند و در کنار آن توجه به زیست‌بوم و طبیعت منطقه دغدغه مهم این گردشگران است.

با رونق این ظرفیت جدید در صنعت گردشگری، اقامتگاه‌هایی نیز در مناطق روستایی و در دل جاذبه‌‎‌های طبیعی مناطق مختلف ساخته شدند که امکان تجربه زندگی محلی در مقصد را برای گردشگران فراهم می‌کنند.

\"\"

اماکنی که در آن همه چیز از معماری مکان تا شیوه طبخ غذا و اقامت مطابق با چیزی است که مردم محلی سال‌‎ها با آن زندگی کرده و به آن خو گرفته‌اند و به واسطه اینکه توسط خانواده‌های محلی اداره می‌شوند علاوه بر رونق اقتصادی منطقه و اشتغال‌زایی جامعه میزبان به‌دلیل سبک و سیاق سنتی و شیوه پذیرایی و اقامت برای گردشگران نیز بسیار جذاب هستند.

باتوجه به آثار مثبت اجتماعی و فرهنگی گردشگری روستایی که از مهم‌ترین آنها می‌توان به اشتغال‌زایی و تقویت اقتصاد محلی، احترام به آداب و رسوم، سنت و فرهنگ روستاییان و معرفی و ارائه صنایع‌دستی و هنرهای سنتی بومی اشاره کرد، یکی از مهم‌ترین رویکردها در ارتقای صنعت گردشگری می‌تواند توجه به ظرفیت‌های عظیم فرهنگی و طبیعی به‌ویژه در روستاها باشد و ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی که هر روز بر تعداد آنها در کشور افزوده می‌شود، یكی از ابزارهای مهم ارتقای این شاخه از گردشگری محسوب می‌شود.

میثم علیمردانی رئیس‌ گروه سرمایه‌گذاری و تامین منابع اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قزوین در خصوص تعداد اقامتگاه‌های فعال در استان می‌گوید: تا قبل از سال ۹۲ تنها یک اقامتگاه بوم‌گردی در قزوین فعال بود اما با رویکرد حمایتی دولت از حوزه گردشگری به‌ویژه گردشگری روستایی و حمایت از سرمایه‌گذاران این حوزه در حال حاضر 12 اقامتگاه بوم‌گردی فعال در استان وجود دارد که از این تعداد 8 واحد شامل اقامتگاه‌های بوم‌گردی یوسف رسولی الموتی، اقامتگاه بوم‌گردی کلبه توریست، اقامتگاه بوم‌گردی اله‌آموت، اقامتگاه بوم‌گردی قلعه عقاب‌ها، اقامتگاه بوم‌گردی کدخدا، اقامتگاه بوم‌گردی شکوفه‌های گیلاس، اقامتگاه بوم‌گردی به‌دشت و اقامتگاه بوم‌گردی زرآباد در منطقه الموت‌شرقی فعالیت دارند.

\"\"

او می‌افزاید: علاوه بر این، اقامتگاه بوم‌گردی پرچکوه در منطقه الموت‌غربی، اقامتگاه‌های رزجرد و اله‌بوم در بخش مرکزی شهرستان قزوین و اقامتگاه بوم‌گردی عباسی در شهرستان تاکستان میزبان مسافران و گردشگرانی هستند که علاقه آنها به گردشگری روستایی و آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم محلی و چشیدن طعم غذای محلی مناطق مختلف استان به تجربه شیرین زندگی چندروزه زیر سقف اقامتگاه‌های بومگردی منجر شده‌ است.

این مسئول حوزه سرمایه‌گذاری اداره‌کل با اشاره به اقامتگاه‌های در حال احداث و روند آنها بیان می‌کند: از ابتدای سال 1400 تا کنون تعداد 15 مورد موافقت اصولی برای  ساخت اقامتگاه بوم‌گردی در حوزه سرمایه‌‎گذاری اداره‌کل صادر شده که مراحل ساخت آنها در آینده نزدیک آغاز خواهد شد.

او ادامه می‌دهد: در حال حاضر در سطح استان 11 اقامتگاه بوم‌گردی در‌ دست احداث وجود دارد که 9 باب آنها در حال ایجاد و دو باب آن مربوط به تغییر کاربری و تبدیل واحد مسکونی به اقامتی است.

علیمردانی ارائه خدمات با کیفیت مطلوب و قابل قبول، رعایت ضوابط زیست‌محیطی، طراحی خارجی و داخلی بنا با استفاده از مصالح بوم‌آورد، استفاده از الگوهای متناسب با فرهنگ  و معماری منطقه، سعی در استفاده از انرژی‌های پایدار، حداکثر تعامل با جامعه محلی و معرفی جاذبه‌های گردشگری و آداب و رسوم منطقه در قالب برگزاری رویدادهای مختلف را از جمله شاخص‌های مدنظر برای صدور مجوزهای مربوط به احداث اقامتگاه‌های بوم‌گردی معرفی می‌کند. 

او همچنین در خصوص تسهیلات پرداختی به متقاضیان فعالیت در حوزه بوم‌گردی می‌گوید: طی سال‌های اخیر همچنین به 11 متقاضی سرمایه‌گذاری در حوزه بوم‌گردی مبلغ 38 میلیارد ریال تسهیلات از محل اشتغال روستایی پرداخت شده و سه متقاضی نیز برای دریافت تسهیلات کم‌بهره  به مبلغ 35 میلیاردریال به بانک‌های عامل معرفی شده‌اند.  

رئیس‌گروه سرمایه‌گذاری و تامین منابع اداره‌کل  ابراز امیدواری می‌کند: به‌دنبال استقبال گسترده گردشگران و بوم‌گردان برای اقامت در اقامتگاه‌های بوم‌گردی و نیز رویکرد حمایتی وزارتخانه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌‎دستی و در مقیاس استانی اداره‌کل برای تسهیل امور سرمایه‌گذاران حوزه گردشگری، تلاش بر این است تا به غیر از منطقه الموت که بیشتر اقامتگاه های استان در آن متمرکز شده‌اند،  سایر مناطق روستایی واجد شرایط احداث اقامتگاه بوم‌گردی در شهرستان‌های آوج و بوئین‌زهرا و منطقه طارم نیز برای ایجاد این ظرفیت به متقاضیان سرمایه گذاری معرفی شوند تا شاهد رونق این شاخه از صنعت گردشگری و حضوور گردشگران در سایر مناطق روستایی باشیم. 

در سال‌های اخیر در استان قزوین نیز از قابلیت‌هایی چون وجود اقلیم و آب و هوای چهار فصل، گویش‌های محلی مختلف، قطب بودن در تولید برخی محصولات کشاورزی و برخورداری از آثار تاریخی در کنار مناطق بکر روستایی، مناطق نمونه گردشگری و چشم‌اندازهای زیبا و منحصر‌به‌فرد طبیعی و نیز جشنواره‌های مختلف محصولات کشاورزی مناطق اعم از فندق، گیلاس، زغال‌اخته، انگور و... برخوردار است، این ظرفیت جدید حوزه گردشگری توسعه و رونق چشمگیری داشته و موجب احداث اقامتگاه‌های بوم‌گردی درنقاط مختلف استان به‌ویژه منطقه خوش آب‌و‌هوا و کوهستانی الموت شده‌ است.

رویا خلیلی کارشناس حوزه‌گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قزوین نیز با اشاره به استقبال گردشگران ورودی به استان برای  اقامت در اقامتگاه‌های بوم‌گردی استان می‌گوید: طی یک‌سال گذشته بیش از 250 نفر اقامت گردشگران خارجی و 14000 نفر اقامت برای گردشگران داخلی در این واحدها به‌ثبت رسیده است.   

\"\"

خلیلی با اشاره به نحوه ارائه خدمات در این واحدها افزود: پذیرایی از گردشگران با انواع نان و خوراک محلی منطقه مانند خورش کپرگل، جگرقلیه یا نان‌های کُلاس در منطقه الموت که در فهرست میراث ملی ناملموس  نیز به ثبت رسیده‌اند، عرضه محصولات کشاورزی گردو، فندق، زغال‌اخته، آلبالو، گیلاس، بادام، برنج در منطقه الموت و انگور در منطقه تاکستان، عرضه محصولات لبنی مانند ماست، پنیر و شیر محلی و تولیدات صنایع‌دستی مانند عروسک‌های سنتی منطقه الولک و... در کنار برگزاری تورهای محلی برای آشنایی گردشگران با جاذبه‌های طبیعی و تاریخی منطقه از جمله خدماتی است که در این مراکز به مسافران ارائه می‌شوند.

او می‌افزاید: استان قزوین دارای 15 روستای هدف گردشگری شامل روستاهای گازرخان، اندج، زرآباد، گرمارود و آتان در منطقه الموت‌شرقی، آکوجان، هیر و ویار و اویرک در منطقه الموت‌غربی، یله‌گنبد در بخش کوهین، حصار، منصور و کلنجین در آوج، توداران در آبیک، آلتین‌کش در منطقه طارم  و جرندق در شهرستان تاکستان است که ظرفیت‌های متعدد این مناطق در حوزه‌های گردشگری کشاورزی، مذهبی، تاریخی و فرهنگی و آداب و رسوم و خوراک محلی فرصت بسیار خوبی برای سرمایه‌گذاری و ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی ایجاد کرده که در تعدادی از آنها این واحدها  فعالیت دارند  و یا در دست احداث هستند. 

امید است با فراهم آوردن زمینه مناسب برای سرمایه‌گذاری در روستاها و جاذبه‌های طبیعی کمتر شناخته‌ شده و حمایت از متقاضیان سرمایه‌گذاری در این حوزه برای ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی بتوان گردشگران بسیاری را به این مناطق جذب کرده و شاهد رشد و رونق بیش‌از‌پیش این شاخه از صنعت گردشگری در کشور باشیم.

تهیه و تنظیم: فرزانه فتحی، مدیر روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان قزوین  

 

انتهای پیام/

کد خبر 14010919492664

برچسب‌ها