کاوش در زرین تپه چهرآباد زنجان آغاز شد/ بررسی ارتباط تپه با معدن نمک

مسئول کاوش سایت زرین تپه چهرآباد گفت: کاوش در محوطه تاریخی زرین تپه چهرآباد زنجان با مجوز پژوهشگاه باستان‌شناسی وزارت میراث‌فرهنگی آغاز شد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان، ابوالفضل عالی 19 آذرماه ۱۴۰۱ بیان کرد: پس از اخذ مجوز کاوش از پژوهشگاه باستان‌شناسی وزارت میراث‌فرهنگی کاوش در زرین تپه چهرآباد زنجان آغاز شد که تا یک ماه دیگر ادامه خواهد داشت. این کاوش‌ها می‌تواند گام خوبی در افزایش اطلاعات در منطقه شمال غرب کشور و به‌ویژه معدن چهرآباد باشد.

مسئول کاوش سایت زرین تپه چهرآباد افزود: این تپه تاریخی یکی از ۱۸ محوطه تاریخی شناسایی‌شده نزدیک معدن تاریخی چهرآباد است که به‌منظور گمانه‌زنی، کاوش و مطالعات برنامه‌ریزی‌شده است و کاوش‌های باستان‌شناسی در این تپه به‌منظور بررسی ارتباط احتمالی این تپه با معدن نمک چهرآباد زنجان انجام می‌شود.

او گفت: بلافاصله پس از پایان عملیات گمانه‌زنی و تعیین عرصه و حریم تپه باستانی اقدامات حفاظتی از این تپه نیز در دستور کار اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قرار خواهد گرفت. استان زنجان سرشار از آثار تاریخی و فرهنگی است که برنامه‌ریزی برای شناسایی و حفاظت از آن‌ها در اولویت قرار دارد.

 عالی بیان کرد: این تپه مربوط به دوره تاریخی ساسانی است و هم‌اکنون کاوش توسط 6 باستان‌شناس برتر استان زنجان بر روی یک ترانشه بر فراز این تپه تاریخی در حال انجام است.

/انتهای پیام

انتهای پیام/

کد خبر 14010919931822

برچسب‌ها