جشن شب یلدا در موزه چهارفصل اراک برگزار می‌شود

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی از برگزاری جشن شب یلدا با کرسی سنتی و با محوریت گردشگری و صنایع‌دستی در موزه چهارفصل اراک خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل‌از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی، مصطفی مرزبان امروز چهارشنبه 30 آذر ماه 1401 اظهار کرد: امسال شب یلدا به این دلیل که این آیین زیبای ایرانی در فهرست جهانی یونسکو به‌عنوان میراث ناملموس به ثبت رسیده، متفاوت است و تلاش داریم تا ویژه‌برنامه‌های فرهنگی متنوعی به این مناسبت برگزار کنیم.

مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی افزود: یلدا به‌عنوان مراسمی سنتی و آیینی نمادی از فرهنگ غنی مردم ما است که با محوریت خانواده برگزار می‌شود که در این برنامه‌ها بر اهمیت آن تأکید خواهد شد.

او گفت: این جشن در موزه چهارفصل اراک با برپایی کرسی سنتی و با اجرای نقالی و موسیقی سنتی، قصه گویی و حافظ خوانی و پذیرایی سنتی برگزار می‌شود.

مرزبان افزود: برنامه‌های متنوعی از جمله سفره‌آرایی، برپایی کرسی، قصه‌گویی و یلدا در ادبیات فارسی از آیتم‌های دیگر این برنامه خواهد بود که خوشبختانه استان مرکزی در سال‌های گذشته در حوزه نقالی از استان‌های پیشگام بوده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی با تاکید بر اینکه برنامه‌های دیگری به مناسبت این آیین سنتی در بناهای تاریخی شهرستان‌های استان تدارک دیده شده است، گفت: فضاسازی و چیدمان سنتی با ویژگی‌های بومی شب یلدا، حضور پژوهشگران تاریخی و تفسیر و تحلیل آیین های سنتی و ریشه‌های تاریخی این آیین‌ها و معرفی جنبه‌های فرهنگی ، هویتی و اجتماعی یلدا از برنامه‌های جشن بزرگ یلدا است.

مرزبان افزود: این آیین با هدف آشنایی گردشگران و مسافران در واحد های پذیرایی و همچنین اقامتگاه‌های بوم‌گردی استان برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 1401093072937

برچسب‌ها