بارش برف‌و‌باران در ۳۰ استان کشور/ پرهیز از سفرهای غیرضروری و تردد بین‌شهری/ آماده‌باش امدادگران سازمان امداد‌و‌نجات جمعیت هلال‌احمر

سازمان هواشناسی با صدور هشدار وقوع سیلاب، کولاک برف، آب‌گرفتگی معابر و مسیل‌ها از بارش برف و باران در ۳۰ استان کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار میراث‌آریا، بر اساس اعلام سازمان هواشناسی سامانه بارشی طی 24 ساعت آینده در اکثر مناطق کشور به‌جز سیستان و بلوچستان فعال است. در جنوب و جنوب غرب کشور رگبار باران، وزش باد شدید موقتی، گاهی رعدوبرق و در مناطق سردسیر و ارتفاعات بارش برف روی می‌دهد.

شدت بارش‌ها برای استان‌های واقع در دامنه‌های زاگرس مرکزی و جنوبی و استان‌های خوزستان،‌ فارس و بوشهر است.

فردا یکشنبه در استان‌های واقع در غرب، مرکز، شرق، شمال شرق و ارتفاعات زاگرس مرکزی و دامنه‌های البرز و روز دوشنبه در استان‌های ساحلی دریای خزر، شمال شرق، هرمزگان و جنوبی کرمان و سیستان و بلوچستان بارش پراکنده همراه با وزش باد ادامه خواهد داشت.

روز سه‌شنبه در بخش‌هایی از غرب، جنوب غرب، جنوب، جنوب شرق، سواحل دریای خزر و دامنه‌های البرز مرکزی بارش پیش‌بینی می‌شود. روز چهارشنبه بارش‌ها در جنوب غرب، غرب،‌ جنوب، جنوب شرق، مرکز و برخی مناطق شرق کشور ادامه خواهد داشت.

آمادگی ناوگان حمل‌ونقل و راهداری‌ها، عدم تردد در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، آمادگی سازمان‌های مربوطه همچون شهرداری‌ها و راهداری‌ها، پرهیز از رفت‌وآمدهای غیرضروری در سطح شهرها و سفرهای بین‌شهری، به‌همراه داشتن تجهیزات زمستانی و سوخت کافی به‌هنگام مسافرت با خودرو، تمهیدات لازم در صنعت کشاورزی برای جلوگیری از خسارات احتمالی ناشی از سرما و یخبندان، اجتناب از فعالیت‌های کوهنوردی و جابه‌جایی عشایر کوچ‌رو، آمادگی شهرداری و سازمان‌های امدادی برای مقابله با برف، یخبندان، مه و کولاک در جاده‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و مدیریت در مصرف انرژی به‌ویژه گاز و ... از توصیه‌های سازمان هواشناسی در روزهای برفی و بارانی است.

آماده باش تمامی‌ شعب جمعیت

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر نیز با اشاره به هشدار نارنجی هواشناسی در برخی از استان‌های کشور، از آماده‌‎باش امدادگران این جمعیت برای امدادرسانی در حوادث احتمالی جوی خبر داد.

بنا به اعلام این سازمان، مهدی ولی‌پور با اشاره به وقوع برف و باران در استان‌های مختلف کشور گفت: با توجه به هشدارهای سازمان هواشناسی کشور در خصوص بارش برف و باران به خصوص در غرب، جنوب و نواحی مرکزی کشور امدادگران این جمعیت در آماده باش کامل قرار گرفتند.

او در ادامه گفت: با توجه به این شرایط حضور معاون یا رئیس اداره عملیات امداد و نجات در مرکز EOC استان و آماده باش و فراخوان تیم واکنش سریع و سایر تیم های عملیاتی ضروری است.

رئیس سازمان امداد و نجات در ادامه افزود: آماده باش تمام شعب و پایگاه امداد و نجات با توجه به تجارب سال های گذشته از جمله اقداماتی است که در دستور کار قرار گرفته است. همچنین تهیه نقشه خطر با توجه به نوع مخاطره جوی و رصد بیشتر مناطق دارای سابقه در سنوات گذشته در این چند روز از جمله اقدامات سازمان امداد و نجات است.

ولی‌پور با تاکید بر رصد و پایش شرایط جوی و اعلام گزارش به مدیر عامل جمعیت و eoc سازمان امداد و نجات خاطرنشان کرد: با توجه احتمال افزایش سوانح ترافیکی، مسمومیت با  گاز co، سرما زدگ، صاعقه زدگی، مفقودی و ... تهیه و انتشار هشدارها و نکات  آموزشی و ایمنی از طریق رسانه‌های شهرستانی و استانی با همکاری معاونت آموزش و روابط عمومی‌باید مورد توجه قرار بگیرد.

امدادرسانی به 281 نفر در جاده‌های کشور

رئیس سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر همچنین از امدادرسانی به ۲۸۱ نفر در برف و کولاک و آبگرفتگی در سه روز گذشته خبر داد.

ولی‌پور در تشریح خدمات امدادی ارائه شده در سوانح جوی سه روز گذشته گفت: از اول دی‌ماه تا ساعت ۷ صبح امروز سوم دی، ۱۶ استان کشور متاثر از برف و کولاک و آبگرفتگی بوده‌اند که از این تعداد، ۸ استان اصفهان، چهارمحال و بختیاری، خوزستان، زنجان، فارس، کردستان، کهگیلویه و بویراحمد و لرستان به خدمات امدادی نیاز داشتند.

او با بیان اینکه ۱۶ تیم عملیاتی شامل ۵۶ امدادگر و نجاتگر جمعیت در ۱۲ منطقه (٩ محور، یک شهر و ۲ روستا) به متاثران از سوانح جوی امدادرسانی کردند، افزود: با تلاش امدادگران در سه روز گذشته به ٢٨١ نفر امدادرسانی شد، ۲۸ نفر اسکان اضطراری داده شد و ۵۴ دستگاه خودرو از برف رهاسازی شد.

پرهیز از سفرهای غیرضروری و تردد بین‌شهری

پلیس راه نیز به هم‌وطنان هشدار داده است تا از سفرهای غیر ضروری و تردد بین راه‌ها پرهیز کنند. سرهنگ احمد شیرانی رئیس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور فراجا با اشاره به بارش برف و باران در ١٩ جاده کشور گفت: تردد در محورهای چالوس، هراز، فیروزکوه، آزادراه تهران - شمال و آزادراه قزوین - رشت روان است.

او افزود: برف و باران در برخی از محورهای استان‌های آذربایجان غربی، البرز، تهران، قزوین، قم، مرکزی، اصفهان، لرستان، کرمانشاه، ایلام، زنجان، کردستان، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، یزد واقع همدان بارش باران در برخی از محورهای استان‌های بوشهر و خوزستان گزارش شده است.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14011003622822

برچسب‌ها