دومین مراسم نکوداشت روز ملی چاقوی زنجان برگزار می‌شود

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان گفت: با همکاری انجمن دوستداران تاریخ و فرهنگ زنجان، شهرداری، شرکت شهرک‌های صنعتی، خوشه چاقو، تعاونی چاقوسازان، دانشگاه آزاد اسلامی و اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان مراسم بزرگداشت چاقوی زنجان برگزار خواهد شد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان، سید سعید صفوی امروز ۴ دی ماه ۱۴۰۱ با بیان این مطلب، گفت: دومین مراسم نکوداشت روز ملی چاقوی زنجان با همکاری انجمن دوستداران تاریخ و فرهنگ زنجان، شهرداری، شرکت شهرک‌های صنعتی، خوشه چاقو، تعاونی چاقوسازان، دانشگاه آزاد اسلامی و اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان مراسم بزرگداشت چاقوی زنجان برگزار خواهد شد..

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان افزود: چاقوی زنجان صنعتی که با هنر عجین شده است و می‌توان اوج هنر و خلاقیت در آثار چاقوسازان زنجانی دید. رونق بیشتر این هنر می‌تواند علاوه بر حفظ این میراث چندین هزارساله سبب احیای آن در نقطه‌نقطه استان شود و قشر عظیمی از جوانان بیکار را به این رشته و صنعت مشغول کند.

او تصریح کرد: در حوزه صنایع‌دستی، زنجانی‌ها را با هنر چاقو‌سازیشان می‌شناسند. پیشینه ساخت چاقو در زنجان 2350 سال است که با یافتن مرد نمکی شماره 4 مشخص شد چاقوسازی از دوران هخامنشیان در زنجان رواج داشته است و روز 16 دی ماه روز چاقوی زنجان نام‌گذاری شده است و ثبت جهانی چاقو در حال در حال پیگیری است.

صفوی در این جلسه گفت: ورکشاپ یا همان آموزش زنده یک روزه توسط هنرمندان در حاشیه این نکوداشت برگزار خواهد شد و مجموعه‌دار چاقوساز استان هم کلیکسیون فاخر خود را به نمایش خواهد گذاشت.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14011005931297

برچسب‌ها