3 دستاورد مهم سفر وزیر میراث‌فرهنگی به لرستان/ از ثبت ملی باغات بروجرد تا توسعه گردشگری کشاورزی ایران

شامگاه هشتم دی‌ماه وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری، صنایع دستی به منظور بازدید از اماکن تاریخی، گردشگری و صنایع دستی استان لرستان وارد این استان شد. سفر این مقام عالی وزارت برای مردم و مسئولین میراث‌فرهنگی لرستان ۳ دستاورد مهم داشت که شامل مطرح شدن مطالبات ثبت ملی باغات بروجرد، رفع مشکلات تملک خانه‌های تاریخی و قول مساعد برای آزادسازی حریم مجموعه تاریخی فرهنگی قلعه فلک‌الافلاک بود.

 مهندس سید عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ابتدا با استقبال فرماندار بروجرد و مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان و شماری از مسئولین استانی وارد شهرستان بروجرد شد. در این سفر مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان لرستان با بیان اینکه شهرستان بروجرد با ۲۷۰ هکتار بافت تاریخی و همچنین آب و هوای مطلوب در کنار طبیعت زیبا یکی از مقاصد گردشگران محسوب می‌شود، گفت: تلاش می‌کنیم در این سفر مهم‌ترین موانع و پیش روی حفاظت از بافت تاریخی و زیرساخت‌های گردشگری و همچنین مشکلات هنرمندان صنایع‌دستی را با حضور وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مطرح و مورد بررسی قرار دهیم.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در نخستین برنامه سفر خود و پس از حضور در تپه شهدای گمنام بروجرد از تکیه موثقی به عنوان خانه ورشو بروجرد بازدید کرد. مهندس ضرغامی سپس در بازدید از خانه تاریخی حاتمی بروجرد قول مساعد داد برای تملک و احیای این خانه تاریخی اعتبار اختصاص داده شود.

تملک خانه‌های تاریخی بروجرد به ۳۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در ادامه اظهار کرد: طبق بازدید امروز و گزارش خانم مقصودی نماینده مردم بروجرد در مجلس حدود ۳۰ میلیارد تومان اعتبار برای ساماندهی و تملک خانه‌های تاریخی و به‌ویژه ثبت ملی باغات بروجرد نیاز است که درصددیم این دو مساله مهم مطرح و پیگیری شود و از محل اعتبارات ملی و استانی تامین این اعتبار محقق خواهد شد.

مهندس ضرغامی تاکید کرد: در این سفر به بروجرد از نزدیک در جریان مشکلات تملک دو خانه تاریخی خانه مصری و خانه افتخارالاسلام و اهمیت ثبت ملی باغات بروجرد قرار گرفتیم که به عنوان ریه‌های اکسیژن شهر بروجرد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند.

او با بیان اینکه خوشبختانه دولت در بحث توسعه گردشگری نگاه ویژه‌ای دارد تاکید کرد: در زمینه حفاظت از خانه‌های تاریخی یک صندوق احیا و مرمت داریم که لازم است به عنوان یک موسسه تغییراتی در آن به وجود آید تا ضمن فعالیت به صورت دولتی از لحاظ قانونی اختیار بیشتری داشته باشد که این مهم در مجلس و با پیگیری نماینده‌ها تصویب خواهد شد.

وزیر میراث‌‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خاطرنشان کرد: بافت تاریخی شهرستان بروجرد بافت خوب و متفاوتی است و این پهنه ۲۷۰ هکتاری سه برابر موزه سعدآباد بافت تاریخی دارد که علاوه بر این دارای بناهای تاریخی متعددی است که مرمت آنها هزینه های زیادی می‌طلبد.

باغات بروجرد ثبت ملی خواهند شد

ثبت ملی باغات بروجرد یکی از نقاط جهش توسعه گردشگری در این خطه از کشور خواهد شد. باغات بروجرد ظرفیت مهمی از شاخصه گردشگری در شهرستان بروجرد محسوب می‌شوند. این باغات موقعیت خیلی ویژه‌ای دارند که وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از این مجموعه بازدید کرد.

مهندس ضرغامی در همین راستا گفت: خبر خوشی که در زمینه داریم این است که مجموعه باغات ایرانی کشور ثبت جهانی شده‌اند که متعلق به همه دنیاست و نقش مهمی هم در جذب گردشگری دارند و در همین راستا ثبت ملی باغات بروجرد هم گامی اساسی برای ثبت جهانی آن خواهد بود.

مهندس ضرغامی تاکید کرد: حتما مسأله ثبت ملی مجموعه باغات بروجرد مطرح خواهد شد و تلاش نمایندگان مجلس نیز در تسریع این امر مهم تاثیرگذار است.

ثبت ملی مجموعه باغات بروجرد محرک توسعه گردشگری کشاورزی ایران است

فاطمه مقصودی نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی نیز در جریان سفر وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به لرستان اظهار کرد: مهم‌ترین خواسته ما ثبت ملی مجموعه باغات بروجرد است که ویژگیهای ممتازی دارند و ثبت ملی و معرفی شایسته این ظرفیت، موجب رونق گردشگری کشاورزی و رشد اقتصاد گردشگری و افزایش اشتغالزایی خواهد بود که همگی از برنامه‌های بنیادی برای رشد و پیشرفت استان لرستان محسوب می‌شوند.

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دو دنگ باقی مانده خانه افتخار الاسلام نیز که از مطالبات اصلی مردم بروجرد محسوب می شود هنوز تملک نشده افزود: مهندس ضرغامی در این خصوص و برای خرید دو دونگ باقی مانده قول تامین 10 میلیارد تومان اعتبار را داده اند.

مقصودی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه اگر بخواهیم فرهنگ ایرانی اسلامی را حفظ کنیم باید از این داشته خوب مراقبت کنیم گفت: این میراث‌فرهنگی و آثار تاریخی از گذشته به ما رسیده و داشته‌های کهن ما هستند که باید از نقاط تاریخی و فرهنگی شروع کرد و همین معماریهای بروجرد با انسان حرف میزنند، قدمت و اصالت تاریخ ارزشمند ایرانی اسلامی ما را گوشزد میکنند و به انسان انگیزه‌ای برای بودن و ماندن میدهند باید به این گذشته پر اصالت افتخار کرد.

صنعت ورشوسازی بروجرد می‌تواند مشتری جهانی داشته باشد

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در بخش دیگری از سفر به لرستان و بازدید از بخش‌های صنایع‌دستی شهرستان بروجرد اظهار کرد: شهرستان بروجرد به عنوان شهر ملی ورشو پتانسیل بسیار خوبی برای توسعه این هنر صنعت دارد و از طرفی با وجود استادکاران نمونه و تلاش هنرمندان این رشته زیبا و ماندگار درصدد رفع مشکلات تامین مواد اولیه این عزیزان هستیم و قطعا با توسعه تولیدات این رشته امکان عرضه آن به بازارهای جهانی نیز میسر می شود که در نهایت باعث رونق اقتصاد صنایع‌دستی در کشور خواهد شد.

مهندس ضرغامی تاکید کرد: پایدار شدن این هنر صنعت و ثبات بازار فروش آن نیازمند تسهیلات خوبی است که با وجود آن پیمان‌سپاری ارزی برای صنایع‌دستی برای همیشه منتفی شد و ورشو می‌تواند در سطح جهانی مشتری داشته باشد.

او بیان کرد: در بحث قانون صندوق توسعه نیز درصدد هستیم این قانون را تکمیل کنیم و کار بسیار خوبی صورت گرفت که شامل تبصره‌هایی است که به صورت احکام دائمی مسقیما در کنار لایحه بودجه به صورت یک لایحه مجزا به مجلس ارائه می‌شوند و به عنوان یک قانون دائمی تلقی خواهند شد.

قلعه فلک‌الافلاک نمادی از تاریخ چندهزارساله ایران

مجموعه تاریخی فرهنگی قلعه فلک‌الافلاک یادگاری ارزشمند از میراث ملموس و‌ معنوی ایران بزرگ است که هر گوشه از آن بخشی از تاریخ، معماری و فرهنگ ایرانی ما را به زیبایی ترسیم می‌کند. قلعه فلاک‌الافلاک به تنهایی نشان و نمادی از تاریخ چندهزارساله ایران بزرگ است که از لحاظ فرهنگ ملموس معماری آن یادگاری ارزشمندی از دوره ساسانی است و با بناهای جدیدی که به آن اضافه شده یادگاری بسیار ارزشمند و منحصر به فرد است و از لحاظ فرهنگ ناملموس نیز پیام‌هایی دارد خصوصا بخش‌های مردم‌شناسی آن که به تنهایی کلکسیونی از فرهنگ ناملموس، میراث تمدنی و معنوی کشور ماست که سال‌هاست ثبت ملی شده است.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در بازدید از این قلعه گفت: قلعه تاریخی فلک‌الافلاک سال‌هاست ثبت ملی شده و با تلاش‌های مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان اقدامات خوب دیگری در آن انجام شده و با وجود موزه‌ها، فضای باغ گلستان و بازارچه صنایع‌دستی در کنار این معماری شگرف تاریخ ایران می‌طلبد که ثبت جهانی شود.

او تاکید کرد: در راستای ثبت جهانی قلعه فلک‌الافلاک پیرو تلاش استاندار لرستان، مدیرکل میراث‌فرهنگی استان و نمایندگان استان در مجلس، تمام همت خود را به کار خواهیم بست تا این نگین تاریخی ارزشمند در سطح جهان معرفی شود.

ثبت جهانی قلعه فلک‌الافلاک نیازمند سامان‌دهی اطراف آن است

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تشریح کرد: جایگاه قلعه فلک‌الافلاک جزو رده‌های اول ثبت جهانی است البته ثبت جهانی آن یک سری ویژگی‌ها و استانداردهایی از لحاظ یونسکو می‌طلبد که در بازدید از آن متوجه شدیم این معماری خاص و منحصربه فرد شایسته است، مانند نگینی به درستی دیده شود و باید حتما ساز‌ه‌های اطراف آن سامان‌دهی شود.

او بیان داشت: شایسته است طوری که درخور شان تاریخی و‌ معماری قلعه زیبای فلک‌الافلاک است، تصمیمات گرفته شود و باید با نگاهی زیباشناسی، تاریخی، زیست محیطی و خصوصا این دیدگاه که این بنای تاریخی عظیم متعلق به مردم ایران و جهان است برای ثبت جهانی آن اقدام کنیم.

پادگان ۰۷ باید امکان بازدید عمومی داشته باشد

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همچنین در ادامه سفر خود به لرستان تشریح کرد: پادگان ۰۷ خرم‌آباد به ثبت ملی رسیده و شایسته است که به منظور بازدید مردم از این پادگان تاریخی بخشی از اختیارات آن در محدوده میراث‌فرهنگی باشد و به لحاظ قانونی همه دستگاه‌های دولتی نیز اگر ابنیه‌ای در اختیار دارند که به ثبت ملی رسیده یا دارای ارزش تاریخی است، وظیفه دارند از اعتبار آن دستگاه‌ برای مرمت و نگهداری و احیای آن هزینه کنند.

مهندس ضرغامی افزود: با توجه به ارزش تاریخی این پادگان باید تحت نظارت میراث‌فرهنگی باشد و با این دید که این میراث بخشی از تاریخ لرستان و متعلق به مردم است باید امکان بازدید از آن برای عموم را فراهم کنند.

در نهایت روز ۹ دی ۱۴۰۱ برای مردم و مسئولین میراث‌فرهنگی لرستان مطرح شدن ۳ مطالبه ثبت ملی باغات بروجرد، رفع مشکلات تملک خانه‌های تاریخی و قول مساعد برای آزادسازی حریم مجموعه تاریخی‌فرهنگی قلعه فلک‌الافلاک خرم‌آباد از مهم‌ترین دستاوردهای سفر وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به استان لرستان بود.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14011010309165

برچسب‌ها