بازدید مدیرکل آموزش و ترویج صنایع‌دستی کشور از ظرفیت‌های استان گیلان

مدیرکل آموزش و ترویج معاونت صنایع‌دستی کشور در سفر 2 روزه به استان گیلان از کارگاه‌های فعال صنایع‌دستی، بازدید کرد.

به گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان، ویدا توحدی روز دوشنبه 19 دی ۱۴۰۱ به عنوان نمایندۀ مریم جلالی دهکردی، معاون صنایع‌دستی و هنرهای‌سنتی وزارت میراث‌فرهنگی در رشت حضور پیدا کرد، و از کارگاه‌های صنایع‌دستی فعال رشت از جمله کارگاه ساز ابزار باباگل، سفال و سرامیک هونام و نمایشگاه کوشکه بازدید به‌عمل آورد و ضمن گفت‌وگو با هنرمندان در جریان مسائل و مشکلات حوزه صنایع‌دستی استان قرار گرفت.

مدیرکل آموزش و ترویج معاونت صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با تأکید بر جایگاه برجستۀ صنایع‌دستی روستایی و موضوع احیا و باززنده‌‌سازی رشته‌های از یادرفته یا در حال فراموشی و با تاکید بر اهمیت آموزش به عنوان زیرساخت مهم بخش‌های مختلف حوزه صنایع‌دستی گفت: آینده ایده‌آل صنایع‌دستی کشور در گروی آموزش اصولی، هدفمند و نتیجه‌گرا است.

 توحدی همچنین ضمن تاکید بر اهمیت هنر صنایع‌دستی در کشور اظهار کرد: صنایع‌دستی با دارا بودن ویژگی‌هایی منحصر به فرد از قبیل حداقل نیاز به واردات مواد اولیه، تکیه بر فناوری بومی، آموزش محور بودن و امکان آموزش در کوتاه مدت، اشتغال سریع، بازگشت سرمایه در کوتاه‌ترین زمان ممکن، دارا بودن ارزش افزوده بسیار بالا و تبلور سبک اصیل زندگی، و نمود کامل زیبایی‌شناسی سنتی، تجلی محسوس و بارز اقتصاد مقاومتی، نوعی از مقاومت محسوب می‌شود.

او گفت: صنایع‌دستی در جایگاه کالایی فرهنگی، این امکان را فراهم می‌سازد که نوعی ارتباط معنوی اما ریشه‌دار در محصولات تولیدی میان افراد و جوامع گوناگون شکل گیرد و زمینه لازم را برای بهبود تعاملات و تعالی آن‌ها فراهم آورد.

توحدی اظهار امیدواری کرد با برنامه‌ريزی و تمركز بر معرفی شاخص‌های جهاني، شهرها و روستاهای جهانی صنايع‌دستی، ما را در معاونت صنايع‌دستی و هنرهای سنتی كشور سربلند كنند.

ویدا توحدی در دومین روز از حضور خود در رشت، از موزه تخصصی رشتی‌دوزی واقع در عمارت کلاه‌فرنگی نیز حضور پیدا کرد و ضمن بازدید از این موزه، با هنرمندان رشتی‌دوزی و فعالان این رشته دیدار و گفت ‌و گو کرد و در پایان نیز توسط ایشان به هنرمندان لوح تقدیر آثار فاخر و گواهی مهر اصالت ملی اهدا شد.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14011020709401

برچسب‌ها