همکاری دستگاه‌های دولتی در مرمت آثار تاریخی ضرورت دارد/ پیگیری حقوقی سهل‌انگاری ارگان‌ها در حفظ حقوق عامه

همه مجوزها برای مرمت و سامان‌دهی بناهای تاریخی میدان شهر بندرانزلی از سوی این اداره‌کل صادر شده و انتظار می‌رود مدیران‌کل دستگاه‌ها همکاری‌های لازم را داشته باشند.

به گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان، ولی جهانی روز دوشنبه 19 دی 1401، با اعلام این خبر افزود: در صورتی که هر یک از دستگاه‌های متولی به وظایف خود عمل نکرده یا با سهل‌انگاری حقوق عامه مردم را تضییع کنند، پیگیری حقوقی از سوی مراجع قضایی برای این اداره کل محفوظ است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان اظهار کرد: اگر چه صیانت از بافت‌ها و بناهای تاریخی در نقاط مختلف استان وظیفه آحاد مردم است اما این مهم وظیفه ذاتی اداره‌کل میراث‌فرهنگی است که قانون بر عهده آن گذاشته است.

او با اشاره به ماده ۹۸ قانون برنامه توسعه ششم کشور افزود: بسیاری از بناهای ثبتی در اختیار نهادهای دولتی قرار دارد و به موجب قانون باید نسبت به بازسازی و سامان‌دهی آنها اقدامات لازم را بعمل آورند اما با وجود پیگیری و مکاتبات بسیار تنها تعداد انگشت شماری از ساختمان‌های تاریخی تعیین تکلیف شده و اغلب آنها همچنان بدون استفاده به حال خود رها شده‌اند، در حالی‌که این آثار تاریخی متعلق به همه مردم است و احیای آنها باید در اولویت قرار گیرد.

جهانی، مجموعه بناهای تاریخی میدان شهر بندر انزلی را از جمله موارد مذکور در بافت های تاریخی دانست و اظهار کرد: با توجه به بازدیدها، مکاتبات و برگزاری جلسات مختلف لازم است در اسرع وقت وضعیت ساختمان‌های در اختیار دستگاه‌هایی همچون شهرداری، بانک‌های ملی، تجارت، سپه، شرکت مادر تخصصی ماهیان خاویاری، هلال احمر و غیره مشخص و تعیین تکلیف شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان تحقق این مهم را یکی از مطالبات اصلی مردم دانست و یادآور شد: اداره‌کل میراث‌فرهنگی تمام مجوزها را برای مرمت و سامان‌دهی بناهای تاریخی میدان شهر بندر انزلی صادر کرده و انتظار است مدیران‌کل دستگاه‌ها همکاری‌های لازم را با این اداره کل داشته باشند.

او تصریح کرد: از این‌رو در صورتی که هر یک از دستگاه‌های متولی به وظایف خویش عمل نکنند یا با سهل‌انگاری حقوق عامه مردم را تضییع کنند، پیگیری حقوقی از سوی مراجع قضایی برای این اداره‌کل محفوظ خواهد بود.

 بالغ بر یک هزار و ۲۰۰ اثر ثبتی در گیلان وجود دارد که ۵۳۵ مورد از این تعداد بنای تاریخی است و ۲۲۱ بنا از این تعداد مجموعه‌های تاریخی دولتی است.

انتهای پیام/

کد خبر 14011020709511

برچسب‌ها