هیچ داده فرهنگی منقولی در محوطه 08 چم‌شیر به دست نیامد

در کاوش نجات‌بخشی، محوطه 08 چم‌شیر و در میان فضای کاوش، هیچ‌گونه داده فرهنگی منقولی از جمله سفال به دست نیامد، در همین راستا انتصاب آن به دوره‌ای فرهنگی خاص مشکل است.

به گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، عباس صارمی سرپرست هیأت باستان‌شناسی 30 بهمن 1401 با اعلام این خبر گفت: محوطه 08 در 3.4 کیلومتری سد چم شیر و 500 متری جنوب رود زهره در جنوب شهرستان دو گنبدان-گچساران واقع شده، با توجه با وسعت محدود محوطه، بخش کاوش شده و همچنین اجزای تشکیل دهنده معماری لاشه سنگی آن، به نظر می‌رسد که با یک استقرارگاه عشایری روبه رو باشیم.

این باستان‌شناس با اشاره به اینکه، این محوطه در میان تپه ماهورهای دره چم‌شیر در دامنه کوه در فاصله حدوداَ 100 متری از کوه گچ حاجی و در فاصله 500 متری جنوب رودخانه زهره واقع شده تصریح‌کرد: به دلیل اقلیم نامناسب در بیشتر ایام سال این منطقه خالی از سکنه است، اما به سبب داشتن منابع دائمی آب در درهّ‌چم شیر در فصل زمستان و اوایل بهار مورد توجه گروه‌هایی از عشایر قرار می‌گیرد و زندگی فصلی (عشایری)در آن جریان دارد.

او افزود: در اطراف محوطه شواهد بسیار ضعیفی از پراکندگی سفالی دیده می‌شود که با توجه به کوچک و آبسوده بود قطعات، انتساب آنها به دوره فرهنگی خاصی مشکل و خالی از اشکال نیست.

صارمی اظهار کرد: در این فصل از کاوش در محوطه 08 با توجه به این که خوانا سازی و پیگردی اجزای معماری در اولویت کاوش قرار داشت، سعی بر آن شد که ایجاد ترانشه در راستای اجزای معماریی که بیشترین نمود در محوطه را داشته باشد، بر همین راستا ترانشه‌ای با ابعاد 6×11 متر در راستای شمال شرقی-جنوب غربی ایجاد شد.

سرپرست هیات باستان‌شناسی در پایان گفت: در این کاوش و در میان فضای کاوش، هیچ‌گونه داده فرهنگی منقولی از جمله سفال به دست نیامد، در همین راستا انتصاب آن به دوره‌ای فرهنگی خاص مشکل است.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14011130330354

برچسب‌ها