تعیین حریم تپه قپان شاهین‌دژ نیازمند تخصیص اعتبار است

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی گفت: تپه تاریخی قپان شاهین‌دژ یکی از جاذبه‌های بی‌نظیر این شهرستان است که تعیین حریم آن نیازمند تخصیص اعتبار است.

به‌گزارش میراث‌‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی، مرتضی صفری ۴ اسفند 1401 در دیدار با کامران بابازاده فرماندار شاهین‌دژ ضمن تشکر از استاندار آذربایجان غربی برای توجه ویژه به حوزه گردشگری و میراث‌فرهنگی اظهار کرد: آذربایجان غربی استان ناشناخته‌ها است درحالی که ظرفیت‌های بالایی در حوزه گردشگری و تاریخی دارد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی افزود: امروزه همه کشورها در تلاش هستند تا با توسعه صنعت گردشگری از خام‌فروشی جلوگیری کرده و از این طریق درآمد کسب کنند و بنابراین ما نیز باید بیش از پیش برای تقویت این حوزه باید تلاش کنیم.

او ادامه داد: شاهین‌دژ دارای طبیعت بکر، ناشناخته و جاذبه‌های تاریخی باارزش بوده و ظرفیت بالایی برای توسعه گردشگری دارد اما با این وجود، بودجه میراث‌فرهنگی و گردشگری شاهین‌دژ بسیار ناچیز است و درخواست می‌شود نسبت به افزایش آن برنامه‌ریزی شود.

صفری گفت: در داخل شهر شاهین‌دژ یک اثر تاریخی 8هزار ساله با نام تپه تاریخی قپان وجود دارد که در نوع خود بی‌نظیر بوده و از مسئولان این شهرستان از جمله فرماندار و شهردار درخواست می‌شود تا بودجه خاصی به آن‌ها اختصاص داده شود تا از تعرض به این تپه‌ تاریخی جلوگیری شود و نیز اقدامات لازم برای تبدیل این تپه به پارک اثر انجام شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی گفت: حمام تاریخی محمودآباد نیز یکی دیگر از آثار تاریخی مهم شاهین‌دژ بوده که مرمت آن 10 میلیارد ریال اعتبار است تا سپس از طریق کارگروه ماده 27 به بخش خصوصی واگذار شود تا با کاربری رستوران مورد استفاده قرار بگیرد.

او تصریح کرد: در سال‌های گذشته بخش‌های از حمام تاریخی قپان مورد مرمت و احیا قرار گرفته است که برای ادامه این مرمت‌ها هم 8 میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده است که درخواست می‌شود این اعتبارات در اسرع وقت تخصیص داده شود و پس از تخصیص این اعتبار مرمت‌های باقی‌مانده در سه ماه به پایان برسد.

فرماندار شاهین‌دژ نیز در این دیدار اظهار کرد: فرمانداری شاهین‌دژ توجه ویژه به حوزه گردشگری و میراث‌فرهنگی دارد و در این راستا آماده همکاری با اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی است.

کامران بابازاده اضافه کرد: 45 اثر ثبت ملی شده در شاهین‌دژ وجود دارد که باید همگی برای معرفی هر چه بیشتر آنها تلاش کنیم.

او تصریح کرد: ایام نوروز فرصت مغتنمی برای معرفی آثار تاریخی و گردشگری است بنابراین در نوروز امسال برنامه ویژه‌ای برای معرفی ظرفیت‌های تاریخی و گردشگری شاهین‌دژ در فضای مجازی و رسانه‌ها اندیشیده شده است.

بابازاده گفت: این شهرستان با کمبود مراکز اقامتی مواجه بوده و در این راستا از سرمایه‌گذاری در این حوزه حمایت شده و توسعه واحدهای بوم‌گردی در شاهین‌دژ در دستور کار قرار دارد.

فرماندار شاهین‌دژ خاطرنشان کرد: براساس مصوبه سفر استاندار آذربایجان غربی انتقال مالکیت حمام قپان و اختصاص بودجه برای تعیین حریم تپه قپان و آزادسازی زمین‌های اطراف آن نیز در دستور کار قرار دارد.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14011204378250

برچسب‌ها