پرونده 5 اثر میراث منقول در مرحله ثبت در فهرست آثار ملی

معاون میراث‌فرهنگی استان مرکزی از تهیه و ارسال پرونده 5 اثر منقول برای ثبت در فهرست آثار ملی در سال 1401 خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی،  حسین محمودی امروز 9 اسفند 1401 با اعلام این خبر گفت: 5 اثر تاریخی- فرهنگی شامل صندوق چوبی بقعه عزیر پیامبر تفرش، صندوق‌های چوبی بقعه امامزاده عبداله فارسیجان اراک، صندوق چوبی بقعه امامزاده احمد کوهین تفرش، صندوق چوبی بقعه امامزاده طیب روستای شاهسواران اراک و علم سید موسی میرشکرایی تفرش  هستند که پرونده  آنها تهیه و برای ثبت در فهرست آثار ملی کشور ارسال شده‌اند.

معاون میراث‌فرهنگی استان مرکزی ادامه داد: از میان این آثار تنها علم سید موسی میر شکرایی که به عنوان طوق خاندان میرشکرایی هم شناخته می‌شود مربوط به دوره قاجار است و باقی آثار مربوط به دوره صفویه هستند.

او با تاکید بر اینکه ثبت آثار تاریخی استان پیش‌زمینه حفظ، نگهداری و احیای بناهای تاریخی است و صیانت از میراث‌فرهنگی نیاکان جزئی از رسالت ملی به‌حساب می‌آید، گفت: این آثار نفیس از حیث ساخت و بهره‌گیری از انواع تزیینات هندسی، گیاهی، حیوانی و به‌خصوص سیر تحول کتیبه‌های ثلث و نسخ حائز اهمیت هستند و اطلاعات جدیدی از بانیان، سازندگان و بعضا حاکمان محلی موثر در وقف آثار برای بقاع متبرکه دارد.

محمودی افزود: تاکنون در استان مرکزی تعداد 22 اثر منقول در فهرست آثار منقول کشور به ثبت رسیده که مهمترین آنها منبر چوبی روستای نقوسان تفرش و صندوق‌های چوبی بقاع هفتاد و دو تن ساروق هستند که به دوره سلجوقی تعلق دارند.

معاون میراث‌فرهنگی استان مرکزی گفت: هرگونه دخل و تصرف یا اقدام عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر هویت این آثار شود برابر مواد 558 قانون مجازات اسلامی، تعزیرات و مجازات بازدارنده، جرم محسوب می‌‌شود و مرتکب مشمول مجازات قانونی خواهد شد.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 1401120972645

برچسب‌ها