ضرورت تامین اعتبار مرمت و احیای بناهای تاریخی استان آذربایجان غربی

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان غربی برای تامین اعتبار مرمت و احیای بناهای تاریخی استان قول مساعد داد.

به‌گزارش میراث آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی، حسین سپهری، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان غربی به همراه مرتضی صفری، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان و معاونان این اداره‌کل از تعدادی از بناهای تاریخی ارومیه از جمله مسجد جامع، بازار تاریخی، مدرسه ۲۲ بهمن، موزه باستان‌شناسی و مردم‌شناسی بازدید کردند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان غربی در این بازدید اظهار کرد: آثار به جامانده از گذشته، یادگاری از نسل‌های پیشین و نشانی از هویت چندهزارساله مردم است که باید نسبت به حفظ و احیای آنها کوشا بود.

حسین سپهری افزود: در آذربایجان غربی آثار تاریخی باارزشی وجود دارد که مسافران با بازدید از این مکان‌ها به قدمت چندهزار ساله این سرزمین پی برده و با فرهنگ و تمدن قدیمی مردم ایران آشنا می‌شوند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی نیز گفت: در سطح استان بیش از یک هزار و ۷۰۰ اثر ثبت ملی، دو اثر ثبت جهانی قره‌کلیسا و تخت سلیمان‌، دو پایگاه ملی حسنلو و بسطام وجود دارد و آذربایجان غربی از این حیث یکی از استان‌های بی‌نظیر کشور است.

مرتضی صفری افزود: برای حفاظت و نگهداری از این آثار سالانه میلیارها تومان اعتبار لازم است که اعتبار ناچیز حوزه میراث‌فرهنگی پاسخگوی نیازهای استان نیست.

او تصریح کرد: یکی از اقدامات برای حفاظت از آثار تاریخی استان تعیین عرصه و حریم و نصب تابلوهای میراث‌فرهنگی است که متاسفانه به دلیل کمبود اعتبارات تنها تعداد کمی از آثار تاریخی ثبت ملی استان تعیین حریم شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: امروزه، گردشگری یک صنعت درآمدزا در تمامی کشورها است و برای داشتن سهمی از این بازار پربازده باید نسبت به سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری اهتمام جدی داشت که این اقدامات نیز مستلزم تامین اعتبار است.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14011216378555

برچسب‌ها