گردشگری کشاورزی، راهی به سوی توسعه در استان البرز

در دنیای مدرن و پرهیاهوی قرن بیست و یکم کسب آرامش از طریق حضور در طبیعت در میان شهرنشینان فزونی یافته است به همین دلیل انواع جدیدی از گردشگری مرتبط با طبیعت معرفی شده است. گردشگری کشاورزی با ماهیت طبیعت گرایی از جمله فعالیت‌هایی است که امروزه مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است.

در ایران گردشگری کشاورزی با مصوبه هیئت وزیران با موضوع محیط‌ها و پارک‌های طبیعت‌گردی و گردشگری روستایی و عشایری در مصادیق تاسیسات گردشگری قرار گرفته است.

دستورالعمل صدور مجوز فعالیت گردشگری کشاورزی و نظارت بر آن در سال 1399 توسط معاونت گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با هدف بهبود معیشت کشاورزان و توسعه پایدار روستایی، حفظ حقوق و منافع مشروع قانونی فعالان بخش گردشگری کشاورزی و استفاده از ظرفیت آنها در جهت پیشبرد اهداف گردشگری و نظارت بر فعالیت و عملکرد آن، کاهش بیکاری و افزایش درآمد روستائیان و کاهش نامطلوب آثار زیست محیطی صادر شد.

گردشگری کشاورزی شامل فعالیت‌هایی می‌شود که در آن یک بازدید کننده در مزرعه و یا دیگر محیط‌های کشاورزی با اهداف آموزشی و تفریحی یا گذران اوقات فراغت انجام می‌دهد. بنابراین شاخه‌ای از گردشگری روستایی محسوب می‌شود.

 واحدهای تولیدی کشاورزی اعم از مزرعه، باغات، گلخانه، ماکیان، دامپروری، شیلات، عرصه‌های تولید در فضای باز و بسته و رویشگاه‌های طبیعی که با توجه به جاذبه‌هایی همچون تولید، استفاده خوراکی، دارویی از محصول و صنایع تبدیلی و فرآوری، امکان بهره‌مندی توسط گردشگران را فراهم می‌کنند، زیر مجموعه مراکز گردشگری کشاورزی محسوب می‌شوند.

 استان البرز پتانسیل‌های مناسبی برای اجرای طرح گردشگری کشاورزی دارد که با استفاده از آنها می‌توان درآمدی مکمل برای کشاورزان ایجاد کرد. 

از جمله مهمترین عوامل و پتانسیل های کشاورزی استان البرز عبارتند از برخورداري از شرايط اقليمی متنوع، برخورداري از اراضي مستعد كشاورزی، ميزان ميانگين بارندگی مناسب نسبت به ميانگين كل كشور، شاخص بودن در زمینه کشاورزی دانش بنیان کشور و برخورداري از راههای ارتباطی مناسب زمينی و هوايی. 

همچنین قرار داشتن در مركز ثقل بازار محصولات كشاورزی كشور، برخورداری از كشاورزان با سواد، متخصص، با تجربه و پيشرو، استفاده از دانش، تكنولوژی و مكانيزاسيون در توليد، وجود مراكز علمی و آموزشی شاخص كشاورزی كشور در اين استان، استعداد اكولوژيكی مناطق كوهستانی برای ايجاد و توسعه باغات ديم و امكان احداث حداقل 6500 هكتار باغ در اراضي شيب دار و پتانسیل قوی در جذب سرمايه گذار از جمله نقاط مثبت استان البرز در زمینه گردشگری کشاورزی هستند. 

 امید است با همکاری دوجانبه حوزه گردشگری و حوزه جهاد کشاورزی در آینده نزدیک شاهد رشد همه جانبه گردشگری کشاورزی و تحولات اقتصادی مثبت و تاثیر گذار آن در سطح استان باشیم.

انتهای پیام/

کد خبر 1401122153735

برچسب‌ها