عشایر تولیدات خود را بدون واسطه به مسافران نوروزی عرضه می‌کنند

رئیس روابط‌عمومی سازمان امور عشایر ایران از برپایی نوروزگاه‌های عشایری در سراسر کشور برای ارائه خدمات و عرضه بدون واسطه تولیدات عشایر به مسافران نوروزی خبر داد.

به‌گزارش ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر، علیرضا رحیمی روز یکشنبه، 28 اسفند 1401، با اشاره به برپایی نوروزگاه‌های عشایری در سراسر کشور اظهار کرد: عشایر کشور در نوروز 1402 با برپایی سیاه‌چادر و آلاچیق در مراکز استان‌ها و کیلومتر 30 و 60 ورودی شهرها به مسافران و گردشگران نوروزی خدمات ارائه می‌دهند.

رئیس روابط‌عمومی سازمان امور عشایر ایران افزود: طبق آمار راهنمایی و رانندگی، بیشترین حوادث رانندگی جاده‌ای در ایام نوروز در ۳۰ کیلومتری ورودی شهرها به دلیل خستگی و عجله راننده‌ها برای رسیدن به مقصد روی می‌دهد. به این ترتیب، برپایی چادرهای عشایر در کنار اقامتگاه‌های خدمات نوروزی، محلی برای رفع خستگی مسافران و در راستای برنامه‌های ستاد مرکزی خدمات سفر کشور است.

رحیمی تصریح کرد: مسافران نوروزی ضمن استراحت و پذیرایی در سیاه‌چادرها و آلاچیق‌های برپا شده در نوروز، با سبک زندگی، ظرفیت‌های اقتصادی و فرهنگی، آیین‌ها و آداب و رسوم نوروزی و موسیقی محلی عشایر و اقوام کشور آشنا می‌شوند.

رئیس روابط‌عمومی سازمان امور عشایر ایران ادامه داد: برای امسال برپایی بیش از 600 سیاه چادر در سراسر کشور پیش‌بینی‌شده که تاکنون بیش از 400 مورد آن در مراکز و مناطق گردشگری استان‌ها و ورودی شهرستان‌های کشور دایر شده است.

عرضه بدون واسطه تولیدات و صنایع‌دستی عشایر به مسافران نوروزی

رئیس روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان امور عشایر ایران با اشاره به اینکه تولیدات عشایر به دلیل کیفیت بالا همواره مورد توجه مردم است، برپایی نوروزگاه‌های عشایری را زمینه‌ای مناسب برای عرضه بدون واسطه محصولات عشایر و تقویت تولید، اقتصاد و درآمد و  معیشت عشایر عنوان کرد.

او افزود: در این سیاه چادرها صنایع‌دستی، فراورده‌های لبنی، گیاهان دارویی، غذاهای سنتی، شیرینی‌جات و سوغات محلی عشایر عرضه می‌شود و همچنین فرصت مناسبی برای معرفی توانمندی‌های تولیدی، گردشگری و فرهنگی جامعه عشایری کشور به مردم و مسافران است.

رحیمی اظهار کرد: این سیاه‌چادرها و نوروزگاه‌‌ها عموما در نزدیکی مجتمع‌های خدمات رفاهی جاده‌ای برپا شده تا مسافران بتوانند از ظرفیت این مجتمع‌ها نیز برای سوخت‌گیری و سایر امکانات آنها استفاده کنند.

رئیس روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان امور عشایر ایران از همکاری رسانه‌ها، به‌ویژه خبرگزاری‌ها و صدا و سیما و مراکز استانی آن در اطلاع‌رسانی و انعکاس این رویداد ملی قدردانی کرد.

او یادآور شد: بر اساس آمار سرشماری ثبتی مبنای عشایر کوچنده کشور در سال 1400، حدود 252 هزار خانوار عشایری با جمعیت یک میلیون و 200 هزار نفر در کشور زندگی کوچندگی دارند و 25درصد گوشت قرمز و مواد پروتئینی و 35درصد از صنایع‌دستی کشور را تولید می‌کنند.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14011228900831

برچسب‌ها