استقبال گردشگران نوروزی از باغ جهانی پهلوان‌پور مهریز

مدیر پایگاه میراث جهانی باغ پهلوان‌پور مهریز از استقبال گردشگران نوروزی از این باغ تاریخی خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد، الهام جلوداری روز پنجشنبه سوم فروردین‌ماه گفت: باغ پهلوان‌پور شهرستان مهریز از جمله باغ‌های ایرانی استان یزد است که به همراه باغ دولت‌آباد در فهرست آثار جهانی ثبت‌شده که هر ساله در ایام تعطیلات نوروزی و در طول سال موردتوجه و استقبال گردشگران زیادی قرار می‌گیرد.

مدیر پایگاه میراث جهانی باغ پهلوان‌پور مهریز در این خصوص عنوان کرد: باغ جهانی پهلوان‌پور از باغ‌های متعلق به دوره‌های اواخر زندیه و اوایل قاجار است که در محله مزویرآباد مهریز قرار دارد. مساحت باغ بیش از پنج هکتار بوده و عمده ساخت‌وساز آن شامل برج گلین و فضاهای خدماتی مرتبط با آن در جبهه جنوب شرقی، عمارت زمستان خانه در جبهه غربی، عمارت شربت خانه (کوشک) در بخش مرکزی، فضاهای خدماتی (اسطبل، انبار، سرایداری) و کارگاه ریسندگی و قالی‌بافی در جبهه جنوبی است.

به گفته او ارزشمندترین بخش باغ پهلوان‌پور، عمارت کوشک یا شربت خانه در سه‌ طبقه و به مساحت 1500 مترمربع است. عمارت کلاه‌فرنگی کوشک با کاربندی پرکاری زینت داده‌ شده و از نفیس‌ترین قسمت‌های بنای شربتخانه به شمار می‌رود. این عمارت بر اساس ضوابط و اصول باغات ایرانی بر محور اصلی باغ قرارگرفته است. جوی آب همیشه روان این باغ که از قنات حسن‌آباد مهریز تغذیه می‌شود و درختان چناری که در پای جوی قرار دارند و محور اصلی باغ را تعریف می‌کنند، محیط بسیار دلگشایی را خلق کرده‌اند.

مدیر پایگاه میراث جهانی باغ پهلوان پور ادامه داد: نوروز امسال رویدادها و برنامه‌های ویژه‌ای برای گردشگران در این باغ تدارک دیده‌ شده که از آن جمله می‌توان به ایجاد غرفه‌های فروش صنایع‌دستی و سوغات، حضور هنرمندان صنایع‌دستی و تهیه محصولات به‌صورت زنده و ایجاد حالت روایی آثار، ایجاد غرفه‌های مخصوص کودکان جهت رفاه والدین و آشنایی هر چه‌بهتر آن‌ها با آثار و بناهای تاریخی، برپایی غرفه کتاب و مهدویت، برپایی غرفه عکاسی با لباس سنتی و پخت و عرضه شولی یزدی اشاره کرد.

جلوداری با اشاره به اینکه این بنای تاریخی از ساعت ۸ صبح تا 21 پذیرای مسافران و میهمانان نوروزی و شهروندان است، افزود: راهنمایان گردشگری مسلط به زبان انگلیسی در محل برای ارائه توضیحات و اطلاعات لازم به گردشگران در باغ حضور دارند.

او با اشاره به تقارن دو بهار طبیعت و بهار قرآن و تأکید بر لزوم حفظ حرمت ماه مبارک رمضان گفت: نماز جماعت و جزء خوانی قران کریم بخشی از برنامه‌های این مکان تاریخی در ایام ماه مبارک رمضان است.

\"\"

انتهای پیام /

انتهای پیام/

کد خبر 14020103104264

برچسب‌ها