میراث آریا - شهر ساختار اصلی شکلدهنده بسیاری از گونههای گردشگری است و بسیاری از گردشگریها را نمیتوان بدون حضور در شهر در نظر گرفت.
شهرگردی یکی از جاذبههای گردشگری در تمام دنیا و حتی ایران است که متاسفانه در استان مازندران، آنگونه که باید مورد توجه قرار نگرفته است و سهم ناچیزی از گردشگری را در استان به خود اختصاص داده است.
بسیاری از جذابیتهای دیدنی از اماکن تاریخی و مذهبی گرفته تا مساجد، بازار، عمارت و خانههای قدیمی و حتی میادین و برجها، در درون شهرها واقع شده است که ظرفیت بسیار مهمی در جذب گردشگر دارد؛ منابع بالقوهای که متاسفانه در اثر عدم توجه یا به مقاصد گردشگری، مبدل نشدهاند و یا در اثر رهاشدگی در خطر ویرانی قرار گرفتهاند.
بدون شک توجه به گردشگری شهری، جدا از مرمت و احیای این اماکن میتواند مزایایی چون ایجاد اشتغال، دسترسی آسان، درآمدزایی، رونق معاملات در ایام سفر، معرفی فرهنگ، آیین، گویش، لهجه، لباس و معماری بومی هر شهر شود.
مهران حسنی معاون گردشگری ادارهکل میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری مازندران در خصوص مغفول ماندن شهرگردی در صنعت گردشگری مازندران، اظهار کرد: ما در صنعت گردشگری دارای منابع و ظرفیتهایی هستیم که این منابع باید با ایجاد امکانات و تخصیص تسهیلات به یک جاذبه تبدیل شود تا بهعنوان یک محصول به مقصد گردشگری مبدل شود.
او افزود: این فرایند منجر به کسب درآمد میشود و در واقع تبدیل منابع به محصول، منجر به درآمدزایی میشود.
معاون گردشگری ادارهکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی مازندران، خاطرنشان کرد: بخش عمدهای از جاذبههای گردشگری مازندران در درون شهرها واقع شده است؛ چرا که بسیاری از بافتهای تاریخی مازندران در درون شهرهای آن قرار دارند.
این مسئول، ادامه داد: در موشوع گردشگری شهری مسئله مدیریت شهری، نقش اساسی دارد تا با ایجاد ظرفیتهای گردشگری و بازندهسازی و احیای منابع درون شهرها، گردشگران را برای بازدید از این اماکن، ترغیب کنند.
حسنی بیان کرد: متاسفانه علیرغم وجود سامان سیمای منظر در دل شهرداریهای مازندران، شاهد اتفاق خاصی در این حوزه نیستیم و به عبارتی میتوانیم بگوییم اقدامات در این بخش بسیار ناچیز است.
او عنوان کرد: در کشورهای دنیا، ساختمانهای نوساز و یا انسانساز به یک جاذبه گردشگری مبدل شدهاند، چرا که معماریهای اصیل و بومی خود را در عصر حاضر حفظ کردهاند، اما متاسفانه معماری اصیل و بومی ما، جای خود را به معماریهای رومی و غیر بومی داده است.
معاون گردشگری ادارهکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی مازندران، تاکید کرد: بهطور نمونه، احداث دو ضلع بنای ابن شهر آشوب برگرفته از معماری اصیل و بومی مازندران که دال بر هویت فرهنگی ما است جزو اقدامات خوب مدیریت شهری است اما در بهرهبرداری آن احیا اتفاق نیفتاد؛ چرا که این بنا احداث شد اما تبدیل به یک جاذبه گردشگری نشد.
این مسئول ادامه داد: چرا که بنا ما را به چندین دهه قبل میبرد اما تابلوهای صنوف این بنا، با اندازههای متفاوت و طراحیهای نوین، نصب شدهاند؛ اگر این اقدام، پیوست داشت و تابلوهای همان دوره برای واحدهای صنفی انتخاب و نصب میشد میتوانست با ایجاد نوستالوژی برای نسلهای گوناگون، به یک جاذبه گردشگری مبدل شود.
حسنی اعلام کرد: متاسفانه تابلوهای عظیم موجب شده است تا نمای این بنا در پشت این تابلوها پنهان بماند و تصویر کاملی از بنا را نبینید؛ پس در ایجاد یک بنا هم باید به ظرافتها و پیوست آن توجه کرد.
او بازارگردی را یکی دیگر از جذابیتهای شهرگردی اشاره کرد و گفت: ما نتواستیم از ظرفیت بازارهایمان نیز استفاده بهینهای کنیم؛ بهطور نمونه، بازار نرگسیه ساری هم دارای قدمت بسیار خوبی است و هم در بافت شهری واقع شده است اما به یک مقصد گردشگری، مبدل نشده است.
معاون گردشگری ادارهکل میراثفرهنگی، گردشگری وصنایعدستی مازندران، گفت: لذا باید این منبع با صرف امکانات و تخصیص تسهیلات به یک جادذبه مبدل میشد تا اکنون به یک مقصد گردشگری، تبدیل شود.
این مسئول تاکید کرد: ما باید الزام کنیم که معماری شهرها در دست مدیریت شهری قرار گیرد و ساختوسازها و نمای ساختمانها بر اساس یک الگوی منظم، کارشناسیشده و برگرفته از فرهنگ اصیل و بومی ما احداث شود؛ نکته مهمی که اکنون، شاهد آن نیستیم.
انتهای پیام/
انتهای پیام/