بهگزارش میراثآریا بهنقل روابطعمومی ادارهکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان ایلام، شاهوفتحی با اشاره به اینکه ۵۲ بزم کردی در مناطق کردنشین و کورمانج جمع آوری شده است، افزود: موسیقی و رقص کردی با قدمت هزاران ساله سینه به سینه و نسل به نسل به ما رسیده است و ما موظف هستیم آن را به نسلهای جوان انتقال بدیم و هنرمندان موسیقیهای آیینی باید رسالت و وظیفه خطیر خود در قبال انتقال این میراث به نسلهای کنونی و آینده در قالب آموزش یا شرکت در جشنوارههای مختلف و معرفی آن به دیگر اقوام را همت ورزند.
او با بیان اینکه بیشتر جوانان و نوجوانان به جای موسیقی آیینی به موسیقیهای نوین و نامانوس غربی روی آوردهاند، ادامه داد: باید به شعار روی آوردن جوانان و نوجوانان به فرهنگ و تمدن ایرانی در زمینه موسیقی آیینی به صورت عملی از سوی مسئولان و فعالان فرهنگی بها داده شود.
فتحی یادآور شد: هنرمندان موسیقی آیینی از بیمه هنری یا مکانی برای فعالیتهای آموزشی و پرورش شاگردان جوان و نوجوان با چالش مواجه هستند که باید از سوی مسئولان مورد پیگیری قرار بگیرد.
او به یک آفت که در سالهای اخیر اصالت موسیقی کردی را نشانه گرفته است اشاره و تاکید کرد: در سالهای اخیر نوعی موسیقی کوچه بازاری و با لحن غیرملموس و فاقد محتوای غیرفاخر شکل گرفته که در حال ضربه زدن به اصالت موسیقی کردی سنتی است که باید دلسوزان هنر موسیقی کردی ازازدیاد و افزایش این نوع سبکها جلوگیری کنند یا برخی گروههای هَلپَرکِه کردی اصالت حرکات رقص کردی یا ریتم را در اجرای برنامههای خود رعایت نمیکنند و با رقصها و طراحیهای جدید به ریتم اصیل موسیقی آیننی ضربه میزنند.
فتحی اضافه کرد: هنر کردی غنی و دارای محتوای فاخر و از لحاظ ریتم، ملودی، نوع حرکات، تشکیل حلقه انسانی و اشعار در دنیا بی بدیل است و باوجود ثبت ملی رقص کردی به عنوان یک میراث معنوی اما برخی گونههای رقص آیینی کردی در حال منسوخ شدن و نابودی تدریجی است که این موسیقی برای ادامه حیات نیازمند حمایت جدی مسوولان و دلسوزان فرهنگی است.
او با اشاره به تهیه سیدی آموزشی انواع رقص و موسیقی کردی برای مناطق کردزبان با زیرنویس فارسی، در خصوص هدف از تهیه این سیدی آموزشی توضیح داد: معرفی و آشنایی اقوام مختلف ایران با موسیقی و رقص آیینی کردی و تلاش برای حفظ برخی سازهای اصیل و سنتی در حال منسوخ شدن چون ضرب، دوزله وسرنای از اهداف تهیه این سیدی آموزشی است.
سرپرست گروه رقص شِنِهشاهو افزود: گویش بومی، لباس، موسیقی محلی و رقص آیینی هویت هر قوم است که باید نسل به نسل در برابر هجمههای فرهنگی حفظ و حراست شود.
انتهای پیام/
انتهای پیام/