انتظار است دستگاههای نظارتی عملکرد دستگاههای اجرایی را مورد رصد قرار داده و در پایان دوره سفرهای نوروزی ارزیابی کنند.
اکثر مسافران نوروزی بدون وسیله شخصی، اتوبوس، قطار یا هواپیما را انتخاب میکنند و نگرانی کمبود بلیت یا گرانی آن دغدغه این مسافران است. هر چند وزیر راه تاکید داشته هیچگونه افزایش قیمتی در حوزه حمل ونقل برای سفرهای نوروزی اتفاق نمیافتد و پیشبینی 12هزار اتوبوس و 10رام قطار فوقالعاده برای حمل و نقل انجام شده اما رئیس شرکتهای تعاونی مسافربری اعلام کرده نرخ بلیتها 25 درصد فزایش خواهد داشت و بعید است با حجم مسافری که عازم مشهد است تغییر نرخ در سفرهای هوایی انجام نشود.
همچنین برای منتخبان سفر جادهای با وسیله نقلیه شخصی تمهیداتی بایدانجام شود، توجه به افزایش سهمیه سوخت جایگاههای در مسیر، نظارت بر اماکن اقامتی از لحاظ بهداشتی و نظافتی، افزایش سهمیه آرد نانوایان در مسیر، و آمادگی هلال احمر و اورژانس و خدمات خودرویی، ونظارت بر رستورانهای بینراهی از نظر کیفیت و کمیت و کاهش نقاط حادثهخیز توسط راهداری میطلبد ستادهای شهرستانهای در مسیر به این نیازها توجه کنند.
اصلاح 400 کیلومتر مسیر تردد در سطح استان که مورد تاکید استاندار خراسان رضوی بوده و بررسی آماری میزان تلفات جادهای که از سال 96 تا1401 از 874 نفر به 1146 نفر را نشان میدهد، میطلبد بودجهای ملی برای حذف نقاط حادثهخیز در نظر گرفته شود.
حضور نظارتی ویژه پلیس راه و اطلاعرسانی صدا و سیما در رعایت قوانین، اعلام قوانین بازدارنده و اعلام شمارههای وضعیت راهها و هواشناسی نیز میتواند در کنترل و کاهش این تلفات موثر باشد.
بررسی نیازهای مسافران و توقف آنان در شهرهای مسیر راه، میطلبد آمادگی لازم در خدمترسانی توسط ستادهای خدمات سفر، برنامهریزی و ایجاد شود.
شهرداری مشهد علاوه بر 62 مکان اقامتی ایستگاههای استقبال از زائران را ایجاد کرده که با برنامهریزی میتوان نیازهای زائران و مسافران را در بدو ورود پالایش کرده و با توجه به نوع نیاز، خدمت لازم انجام گیرد و اطلاعات لازم برای اقامت، خدمات درمانی، و سایر نیازها ارائه شود.
اعلام و پیشبینی 600 هزار نفر شب خواب در اقامتگاههای رسمی، موقت، اضطراری و افزایش رشد ۲۶ درصدی مسافر در ایام نوروز توسط ادارهکل میراثفرهنگی خراسان رضوی، بایستی زائران را برحسب نیاز به سمت اسکان ارزان یا رایگان هدایت کنند. پیشنهاد میشود از ظرفیت های نهادهای مردمی، منازل شخصی، مساجد و شبکه خدمتگزاران خصوصا سازمانهای مردمنهاد مانند جمعیت خدمتگزاران در این رابطه استفاده شود.
در مقایسه خدمتی بین ۶میلیون زائر بارگاه رضوی در طول سال و بیش از ۵۰۰ هزار زائر پیاده در دهه آخر صفر و کمتر از ۱۰۰ هزار نفرزائر حج، برای رفاه حال زائران مشهدی، اقدامی ملی لازم است و یکی از راهکارهای ان توجه به بودجه زیارت است. اگر چه دولت دهم در 8 آبان 88 با تاکید به جایگاه مشهد بودجه زیارت را پایهگذاری کرد، اما طی این ۱۴ سال، همزمان با رشد و توسعه و افزایش جمعیت زائران، بودجه زیارت معکوس عمل کرده، و کم کم از ردیف بودجه ملی حذف شده است که نمایندگان استان در اعاده این خدمت پیگیری نمایند. و طرحهای ملی در حوزه بهداشت و درمان، آزاد راه حرم تا حرم و آزاد راه مشهد چناران و قطار سریعالسیر را که جزیی از مطالبات مردم است پیگیری کند و سعی کنند در برنامه توسعه هفتم نیازهای مشهد لحاظ شود.
اگر قبول کنیم که مشهدالرضا پایتخت معنوی ایران است و این کشور با نام آن حضرت عجین شده و بسیاری از مردم برای اینکه دل به دریای معرفت رضوی بسپارند، در برنامه گردشگری خود زیارت را اولویت اول قرار میدهند، لازم است مشهد را شهری فراملی ببینیم و کاری جهانی کنیم بر منطقهای که متبرک به نام امام رضا (ع)است. اگر به ۷۰ قدمگاه در مسیر تردد حضرت توجه کنیم و سایر قابلیتهای فرهنگی مذهبی را نشان دهیم ظرفیت گردشگری مذهبی را بالابرده و میتوانیم ادعا کنیم (گردشگری مذهبی) میتواند پیشران اقتصاد گردشگری باشد.
نکته آخر اینکه وظیفه مجاوران در قبال زائران چیست؟ مجاورین حضرت، به پاس قدردانی، مجاورت، خدمتگزار زائران باشند از راننده تاکسی تا کاسب بازاری و اصناف اطراف حرم، باید حرمت زائران را داشته باشند، از اجحاف در حق آنان بپرهیزند، از تندخویی و بد رفتاری حذر کنند، ناموس آنان را ناموس خود بدانند و با احترام رفتار کنند، در همه جا زائر را مقدم بر خود بدانند. باید قبول کنیم که خود امام هشتم (ع) میزبان مهمانان و زائران خود هستند و بر این باور باشیم که در محضر امام معصوم هستیم و همه چیز برای ایشان قابل درک و رویت است، چون او انیس النفوس است، زیرا انیس النفوس به کسی گفته میشود که وقتی با او صحبت میکنی با جان و دل به شما گوش میدهد و براحتی با شما انس میگیرد.
انتهای پیام/
انتهای پیام/