پیگیر ثبت فرهنگ تعطیلات‌گذرانی مردم ایلام در فهرست آثار ملی هستیم

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام از ثبت سبک گردشگری نوروزی و تعطیلات گذارانی خاص مردم استان در ایام نوروز برای ثبت در فهرست آثار ملی خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان ایلام، فرزاد شریفی گفت: مقدمات ثبت پرونده میراث ناملوس فرهنگ گردشگری نوروزی مردم استان ایلام در دست پیگیری است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام افزود: بیشتر مردم استان ایلام در ایام تعطیلات نوروزی با دایر کردن چادر و تشکیل کانون‌های جمعیتی در طبیعت، تعطیلات خود را می‌گذرانند.

او توضیح داد: مردم استان ایلام همه ساله چند روز پیش از آغاز سال نو و فرارسیدن تعطیلات نوروزی اقدام به برپایی چادر بیش از ۱۷ روز در دامان طبیعت می‌کنند.

شریفی یادآور شد: این نوع از سبک تعطیلات‌گذرانی خاص مردم استان ایلام و برگرفته و یادگاری از زندگی چادرنشینی آن‌ها در زمان جنگ تحمیلی است و بعد از پایان جنگ نیز به عنوان یک سبک و فرهنگ در ایام تعطیلات نوروزی بجا مانده و کماکان این رسم تعطیلات‌گذرانی در بین مردم استان ادامه دارد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان ایلام اضافه کرد: مردم تمام تعطیلات نوروزی را در زیر این چادرها سپری می‌کنند و در این مدت با انجام دورهمی، موسیقی و بازی‌های بومی محلی و استفاده از غذاهای سنتی اوقات خوشی را در کنار هم فراهم می‌کنند.

او ابراز امیدواری کرد: در صورت ثبت ملی این فرهنگ ناملموس، سبک زندگی سنتی و اصیل مردم استان ایلام و شیوه منحصربه‌فرد تعطیلات گذرانی نوروزی آن‌ها به سایر نقاط کشور معرفی و زمینه جذب حداکثری گردشگران و مسافران نوروزی از اقصی نقاط کشور برای آشنایی انها با این سبک از زندگی نوروزی مردم استان ایلام فراهم شود.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 140201147946

برچسب‌ها