صنایع‌دستی هرمزگان در سال 1401/ از آموزش بیش از یک هزار و 700 نفر تا صدور و تمدید بیش از 15 هزار مجوز صنایع‌دستی

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان گفت: در سال گذشته یک‌ هزار و 797 نفر در دوره‌های عمومی و تخصصی صنایع‌دستی شرکت کرده‌اند.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان، محمد محسنی با اعلام این خبر گفت: از این تعدادیک‌ هزار و 279 نفر در رشته‌های عمومی صنایع‌دستی در رشته‌های خوس‌دوزی، حصیربافی، گلابتون‌دوزی، ساخت سازهای سنتی، تراش صدف، قلاب‌بافی، نساجی سنتی، البسه محلی، شک‌بافی و خوس‌بافی در شهرستان‌های بندرعباس، بندر خمیر، ابوموسی و جزیره هرمز شرکت کردند.

او افزود: همچنین 518 نفر در دوره‌های تخصصی و پیشرفته طراحی سنتی، مبانی رنگ، تولید محتوا، طراحی سایت فروش، برندسازی، نساجی سنتی باهدف احیا، رفع عیوب نساجی سنتی، تکمیلی حصیربافی، رودوزی‌های سنتی با تأکید بر گلابتون‌دوزی، سفال مینایی، نقاشی زیر  لعابی و لعاب تخصصی آموزش‌ دیده‌اند.

باز زنده‌سازی یک‌رشته صنایع‌دستی

محسنی با اشاره به اینکه در سال گذشته یک‌رشته صنایع‌دستی در استان احیا شد، افزود: رشته نساجی سنتی (چادرشب‌بافی) در روستای گروک احیا شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان ادامه داد: در همین راستا دوره‌های آموزشی رشته نساجی سنتی توسط اساتید مجرب برای 30 نفر از علاقه‌مندان و هنرمندان برگزار شد.

پرداخت 60 میلیارد ریال تسهیلات

او اظهار کرد: در سال گذشته، 60 میلیارد ریال تسهیلات مشاغل خانگی در بخش صنایع‌دستی استان پرداخت‌ شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان افزود: در همین راستا 138 نفر از محل اعطای تسهیلات اشتغال در حوزه صنایع‌دستی اشتغال ایجادشده است.

بیمه 137 نفر از صنعتگران صنایع‌دستی

محسنی با اشاره به اینکه بیمه صنعتگران صنایع‌دستی از مهم‌ترین برنامه‌های این اداره‌کل در حوزه صنایع‌دستی بوده، افزود: بر همین اساس در سال گذشته، 137 نفر از صنعتگران صنایع‌دستی استان بیمه‌شده‌اند که از این تعداد 99 نفر متقاضی بیمه تأمین اجتماعی و 38 نفر متقاضی صندوق روستاییان و عشایر بوده‌اند.

صدور و تمدید بیش از 15 هزار مجوز صنایع‌دستی

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان در خصوص صدور مجوزهای صنایع‌دستی گفت: در سال گذشته بیش از 15 هزار مجوز صنایع‌دستی در استان صادر و تمدید شده است.

او ادامه داد: از این تعداد 14‌هزار و 163 کارت شناسایی، یک‌هزار و 727 پروانه تولید انفرادی و سه پروانه تولید کارگاهی و 21 فقره جواز تأسیس کارگاهی بوده است.

ثبت مالکیت 6 اثر صنایع‌دستی

محسنی با اشاره به ثبت مالکیت شش اثر صنایع‌دستی هرمزگان گفت: در سال گذشته شش اثر صنایع‌دستی شامل تل سر و کمربند و گوشواره خوس‌دوزی، جلبیل خوس‌دوزی و رومیزی خوس‌دوزی با تلفیق گلابتون‌دوزی ثبت مالکیت معنوی شدند.

صادرات بیش از  3 میلیون دلاری صنایع‌دستی

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان گفت: در سال گذشته نزدیک به سه میلیون دلار صنایع‌دستی استان صادرشده  که اتفاق بزرگی برای تولیدکنندگان این عرصه محسوب می‌شود.

او افزود: برای افزایش صادرات محصولات صنایع‌دستی برنامه‌ریزی‌ شده و استاندار هرمزگان هم برای کددار شدن این محصولات دستور داده‌ است.

محسنی تصریح کرد: هماهنگی خوبی هم با گمرک برای این منظور انجام‌ شده و نمایشگاه دائمی یعنی بازار فروش محصولات صنایع‌دستی هرمزگان در سال‌جاری راه‌اندازی خواهد شد.

شرکت در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان بیان کرد: در سال گذشته 25 نفر از هنرمندان و صنعتگران در نمایشگاه‌های صنایع‌دستی ملی، منطقه‌ای و استانی شرکت کردند.

او با بیان اینکه سال گذشته 154 بازارچه صنایع‌دستی در سطح استان برگزار شد، افزود: همچنین در نوروز سال گذشته بیش از 120 غرفه صنایع‌دستی در 11 شهرستان برپا شد.

محسنی اظهار کرد: ششمین نمایشگاه ملی صنایع‌دستی با حضور هنرمندان سراسر کشور با برپایی 100 غرفه نیز در بندرعباس برگزار شد.

راه‌اندازی مرکز آموزش صنایع‌دستی در بستک

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان ادامه داد: در سال گذشته یک مرکز آموزش تولید و اشتغال صنایع‌دستی در روستای انجیردان بستک راه‌اندازی شد.

او افزود: راه‌اندازی مرکز آموزش، تولید و اشتغال صنایع‌دستی گامی برای توسعه و ایجاد اشتغال صنعتگران این منطقه بوده است.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 1402011639548

برچسب‌ها