چهار بنای تاریخی در روستای کسما ثبت ملی می‌شود

مدیر‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان گفت: با تهیه پرونده؛ چهار بنای تاریخی روستای کسماء در فهرست آثار ملی کشور به ثبت می‌رسند.

به‌گزارش میراث‌آریا و به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان، ولی جهانی با بیان مطلب فوق افزود: پرونده ثبتی چهار بنای تاریخی اسلحه خانه یا مقر نظامی میرزا، اداره نوغان کسماء، خانه حاج احمد کسمائی و دفتر روزنامه جنگل در کسماء تهیه شده و به زودی با ابلاغ به مالکان در فهرست میراث واجد ارزش به ثبت خواهند رسید.

مدیر‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ثبت آثار تاریخی واجد ارزش را پیش نیاز حراست و حفاظت موثر از آنها برشمرد و تاکید کرد: با برنامه‌های پیش‌بینی شده، روند شناسایی آثار ارزشمند استان شتاب گرفته و امیدواریم با همکاری علاقه‌مندان و آحاد مردم بتوانیم برای صیانت از مواریث فاخر فرهنگی گام‌های موثری برداریم.

جهانی عنوان کرد: هر ساله اعتبارات زیادی برای معرفی شخصیت میرزا برای دستگاه‌های اجرایی اختصاص داده می‌شود اما برای مرمت ابنیه تاریخی حوزه سردار جنگل و سامان‌دهی یادمان‌ها، اعتبارات بسیار اندک بوده است.

 وی با بیان اینکه  برای حفاظت و  مرمت  اماکن مذکور نیاز مبرم به ۵۰ میلیارد تومان اعتبار است، پیشنهاد کرد: خیرین میراث فرهنگی و مسئولین می بایست برای سامان‌دهی و مرمت با میراث فرهنگی همکاری کنند.

جهانی تاسیس اتاق فکر خیرین میراث‌فرهنگی در حوزه میرزا را سرآغازی دانست که با تحقق آن، بتوان با همراهی و همکاری نزدیک خیرین نسبت به برنامه‌ریزی برای سامان‌دهی و مرمت آثار تاریخی در حوزه میرزا اقدامات لازم را بعمل آورد.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14020124709986

برچسب‌ها