مسابقات کشوری کشتی سنتی با چوخه در اسفراین خراسان‌شمالی برگزار شد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی گفت: مسابقات کشوری کشتی باچوخه روز گذشته سوم اردیبهشت با حضور بیش از ۲۰۰ چوخه کار از سراسر کشور در گود چشمه زینل خان اسفراین خراسان شمالی برگزار شد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌شملی، علی مستوفیان با اعلام این خبر تاکید کرد: رقابت‌های کشوری کشتی سنتی با چوخه اسفراین با حضور نام آوران این رشته در پنج وزن ۶۶.۷۴، ۸۴.۹۴ و بالای ۹۴ کیلوگرم برگزار شد. 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌شمالی افزود: تا پیش از شیوع کرونا، گود زینل‌خان اسفراین هرساله در روز ۱۳ و ۱۴ فروردین میزبان ده‌ها هزار نفر از علاقه مندان و تماشاگرانی از سراسر کشور بود که امسال به دلیل تقارن با ماه رمضان این رویداد در روز دوم تعطیلات عیدفطر برگزار شد. 

مستوفیان بیان کرد: این رویداد ورزشی به‌عنوان بزرگ‌ترین رویداد گردشگری تک‌مکانی و تک‌زمانی کشور شناخته می‌شود که بیش از ۵۰هزار تماشاگر مشتاق از شهرستان‌های دور و نزدیک برای دیدن آن در محل حضور می‌یابند. 

او افزود: کشتی سنتی باچوخه خراسان شمالی از ورزش‌های پرطرفدار در این خطه است که به عنوان میراث معنوی در سال ۸۷ به شماره ۳۰ در فهرست آثار ملی میراث ناملموس کشور ثبت شده است. 

چوخه واژه‌ای کردی و نام لباسی است که کشتی‌گیران این رشته به تن می‌کنند که از شنل کوتاهی که کشتی‌گیران آن را با شال سفید رنگی محکم می‌کنند، تشکیل شده و از آنجا که این کشتی از گذشته‌های دور در بین عشایر کرد شمال خراسان مرسوم بوده به نام کشتی با چوخه معروف شده است. 

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 1402020486779

برچسب‌ها