رشته کوب‌بافی باز زنده‌سازی می‌شود

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران از باز زنده‌سازی رشته کوب‌بافی در مازندران خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا و به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی مازندران،حسین ایزدی گفت: رشته کوب‌بافی، از جمله رشته‌های بومی و اصیل مازنی است که تحت نظارت واحد توسعه و ترویج معاونت صنایع‌دستی، باز زنده‌سازی می‌شود.

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران، افزود: محصولات کوب‌بافی که بوسیله الیاف گالی که از مرداب‌ها وآبندان‌های منطقه شمال ایران تولید می‌شود درگذشته به‌عنوان زیرانداز و زیر فرشی استفاده می‌شده است اما با ظهور تکنولوژی ماشینی و تغییر علاقه مردم شهرنشین مصرف خود را از دست داده است.

او با اشاره به پژوهش‌های انجام شده تحت ظارت معاونت صنایع‌دستی استان، تصریح کرد: نتایج این پژوهش‌ها نشان می‌دهد، کاربرد و مصرف‌کوب با ارائه طرح‌های مدرن در روشنایی‌ها، دکوراسیون داخلی، جداسازی فضاهای خصوصی و عمومی رستوران‌ها، کافی شاپ‌ها و مبلمان مورد توجه نسل امروز قرار گرفته است.

ایزدی از طراحی و تولید محصولات صنایع‌دستی توسط طراحان صنعت به سفارش معاونت صنایع‌دستی به‌عنوان نمونه خبر داد و افزود: در گام‌های بعدی با جذب سرمایه‌گذار و استقبال صنعتگران شاهد تولید انبوه و فروش داخلی و خارجی این محصولات خواهیم بود. 

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران، یادآور شد: این باززنده‌سازی با فرایندهایی چون پژوهش و مطالعه، آموزش، طراحی محصول، مستندسازی، ثبت میراث ناملموس همراه بوده است، خوشبختانه اشتغال در این رشته از یک نفر طی یک سال گذشته به 10 نفر رسیده است که پیش‌بینی می‌شود در سال‌های آینده این عدد با توسعه زنجیره ارزش این محصول و حمایت‌های تسهیلاتی دولت به پنج برابر برسد.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14020205482203

برچسب‌ها