خانه قجری دانشمندی یزد به بخش خصوصی واگذار می‌شود

خانه دانشمندی یکی از میراث‌های تاریخی استان یزد به شمار می‌رود که بهره‌برداری آن در مزایده صندوق احیا به بخش خصوصی واگذار خواهد شد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی صندوق احیا، خانه دانشمندی مربوط به دوره قاجار بوده و به شماره 14254 در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده و تحت مالکیت وزارت میراث‌فرهنگی قرار دارد و در شهر یزد، خیابان سلماس فارسی، کوی قصاب‌ها واقع شده است.

حریم بنا یک‌هزار و 250 متر مربع بوده و تعداد طبقات آن شامل زیرزمین و همکف است، این بنا در گذشته کاربری مسکونی داشته و کاربری مصوب صندوق نیز اقامتی و پذیرایی در نظر گرفته شده است.

خانه دانشمندی تقریباً در مرکز محله کوی قصاب‌ها قرار دارد و فاصله آن تا عناصر شاخص محله‌ای مانند مساجد و مدرسه و آب‌انبار و ... این گونه است که در نزدیکی این بنا اماکنی مانند مسجد مسجد امیر چقماق نزدیکترین مسجد، مسجد قائمیه، مسجد خواجه خضر، حمام نظر کرده، آب‌انبار شش بادگیری، بازارچه خواجه خضر و همچنین حسینیه،  مدرسه و غیره قرار دارد.

مجاورت و نزدیکی مجموعه خانه دانشمندی با مسیر اصلی، محل و ابنیه تاریخی‌فرهنگی مانند میدان امیر چقماق مسجد آن و بازارهای  قدیمی (محمد علی خان) اهمیت این خانه را دو چندان کرده است.

خانه دانشمندی یکی از نمونه‌های خانه‌های قاجاری است که دو حیاط اندرونی و بیرونی دارد که محورهای اصلی این دو حیاط موازی یکدیگر هستند و کشیدگی حیاط اندرونی به سمت ضلع بزرگتر (جنوب غربی) است. شالوده و فرم بنا بر اثر مرور زمان دچار آسیب شده اما سازه بنا هنوز می‌تواند مقاومت کند و تمهیداتی برای رفع آسیب‌ها انجام شود البته در مورد تزئینات این بنا گفتنی است که تزئینات این بنا شامل آجرکاری و چوبی است و مصالح آن شامل آجر، كاهگل و گچ است.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14020206622987

برچسب‌ها