کاروانسرای مهر به بخش خصوصی واگذار می‌شود

حق بهره‌برداری از بنای تاریخی کاروانسرای مهر به بخش خصوصی واگذار می‌شود.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی صندوق توسعه، استان خراسان رضوی دارای بنای تاریخی کاروانسرای مهر است که به شماره  ۱۶۶۰ به ثبت رسیده است. این بنا که تحت مالکیت اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان است.

این بنا که عرصه آن حدود 5‌هزار و 200 مترمربع و اعیان آن حدود 4‌هزار مترمربع در دو طبقه است در گذشته کاربری کاروانسرا داشته و امروزی کاربری مصوب آن اقامتی پذیرایی فرهنگی (مجتمع گردشگری بین‌راهی) در نظر گرفته شده است.

ورودی اين بنا رو به جنوب باز می‌شود و ديوار جنوبی كاروانسرا ورودی را در ميان گرفته است. اضافه ورودی كه به صورت 2 اشكوبه ساخته شده‌اند و طبقه دوم غرفه‌های جانبی ورودی دارای سه در گاهی در 2 طرف است.

درگاه انتهایی غرفه به اطاق عقبی و درگاه جنب ورودی به شاه نشين و درگاه‌های دو طرف رو به بالا باز می‌شود. ورودی بنا كه در داخل ايوان رفيعی قرار دارد، به صورت دو طبقه است كه طبقه دوم ورودی با شاه‌نشين به وسيله سه درگاهی نسبتا بلند كه در بالای در كاروانسرا قرار دارد، نور می‌گيرد.

دالان اين كاروانسرا بسيار زيبا و به صورت هشت ضلعی است و 2 اتاق مستطيل شكل به طور قرينه در طرفين آن قرار دارد. 

تزئینات بنا شامل آجرکاری با نقوش مختلف است و این کاروانسرا دارای حجره‌هایی مجزا ازحجره‌های حیاط اصلی است که درنوع خود بی‌نظیر است البته بنا دارای سردر مفصل 2 طبقه با تزئینات آجرکاری و طاق نماهای زیبا نیز است البته باید بدانیم که در سال‌های اخیر مرمت‌هایی از سوی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی نیز انجام شده است.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14020212622729

برچسب‌ها