هنر و صنایعدستی در این استان بهواسطه تنوع آب و هوایی و اقلیمی، در هر منطقه استان ویژگی خاص خود را ازنظر نقش، رنگ و کاربرد دارد و این تنوع بر روی ظروف، دست بافتهها و اقلام صنایعدستی این استان طی هزاران سال نمود پیداکرده و پیشینه صنایعدستی و هنرهای سنتی در این استان به بیش از 6 هزار سال میرسد.
بر اساس آمار موجود، بیش از ۴ هزار هنرمند در بیش از ۵٢ رشته صنایعدستی در استان سمنان فعالیت دارند، اما آیا صنایعدستی و اشتغال در آن میتواند برای تمامی این هنرمندان زمینهساز درآمدزایی باشد؟
بازاریابی، فروش و بستهبندی ازجمله مشکلاتی است که تمامی هنرمندان با هر نوع سطح دانش یا هنر، با آن مواجه هستند و به جرت میتوان گفت، توجه به «زنجیره ارزش» میتواند راهکار برونرفت از این مشکلات باشد.
دریکی از بهترین تعاریف، زنجیره ارزش صنایعدستی، یک سیستم اقتصادی شامل مجموعهای از فعالین و فعالیتهای تجاری است که کسبوکار آنها در امتداد یکدیگر، موجب تکامل و تجارت محصول، از تولیدکنندگان ابتدایی به مصرفکنندگان نهایی میشود و برای هر یک از فعالان شبکه، ارزش اقتصادی خلق میکند.
به بیان سادهتر، زنجیره ارزش شامل حلقههای به هم پیوستهای است که از ابتدای خلق ایده آغاز میشود و نحوه فراهم کردن مواد اولیه، تمامی فرایند تولید محصول، بستهبندی، بازاریابی، تبلیغات، فروش، بررسی نیاز بازار و جامعه، صادرات و ... را در برمیگیرد و درمجموع زمینهساز تقویت همهجانبه هنرمندان صنایعدستی میشود.
با توجه به زنجیره ارزش، میتوان زمینه افزایش رقابت بهویژه درزمینه تولید همراه با خلاقیت و نوآوری را فراهم کرد.
بر این اساس، محصولات باقیمت تمامشده پایینتر تولیدشده و بالطبع زمینهساز افزایش میزان فروش محصولات است.
تولید صنایعدستی بهتنهایی چارهساز نیست و چنانچه هنرمندان درزمینه راهکارهای نوین فروش، بازاریابی، صادرات و تطبیق تولیدات با استانداردها، زیباشناسی و بازطراحی محصولات برنامهریزی نداشته باشند، دچار مشکل خواهند شد.
اجرای دورههای آموزشی تخصصی در زمینههای مختلف ازجمله بازاریابی، فروش، بستهبندی و ... ازجمله برنامههای مستمر معاونت صنایعدستی و هنرهای سنتی ادارهکل میراثفرهنگی استان سمنان درزمینهٔ توانمندسازی هنرمندان صنایعدستی است اما آنچه اهمیت دارد، احساس ضرورت توجه به زنجیره ارزش تولید در بین هنرمندان و تلاش برای دستیابی به بهترین راهکارهای تولید تا فروش محصول و انتقال آن به سایر هنرمندان توسط شاغلان این جامعه بزرگ و مهم است.
با توجه به اینکه یکی از الزامات مهم جامعه امروز، برقراری ارتباط مؤثر با دیگران است، هنرمندان صنایعدستی نیز از این امر مستثنی نیستند و یکی از الزامات موفقیت آنها برقراری ارتباط با سایر فعالان صنایعدستی در سراسر جهان، مصرفکنندگان و مردم برای تولید با استفاده از طرحهای نوین و بهروز و بر اساس نیاز بازار، آشنایی با روشهای نوین خلق محصول، ایجاد شبکههای همکاری و ... است.
یکی از مشکلات اساسی درزمینه فراهم نشدن بازار فروش برای محصولات صنایعدستی، عدم توجه به موضوع مهم بستهبندی است و متأسفانه بیشتر تولیدات صنایعدستی بدون بستهبندی مناسب عرضه میشوند. بهرغم اینکه بسیاری از هنرمندان متصور هستند که بستهبندی، تحمیل هزینه اضافی به محصول نهایی است، اما این در حالی است که بستهبندی، ارزشافزوده به محصول نهایی میافزاید و زمینه صادرات محصول را فراهم میکند.
بازاریابی، تبلیغات، استفاده از ظرفیت اینترنت، تبلیغات محیطی و برندسازی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. یکی از الزامات مهم در تکمیل زنجیره ارزش صنایعدستی توجه به موضوع مهم بهرهگیری از فناوریهای نوین و تجارت الکترونیک است و تنها با اتکا بر فروش در فروشگاهها یا بازارچهها و نمایشگاهها نمیتوان، درزمینه فروش موفق بود. هنرمندان صنایعدستی میتوانند با برخورداری از سایت چندزبانه، شبکههای اجتماعی، ایجاد باشگاه مشتریان و ... زمینه ارتباط مؤثر و دائمی با مشتریان را فراهم کنند.
صادرات صنایعدستی نیز بهنوعی صادرات فرهنگ و هنر هر منطقه است و زمینهساز رونق بازار کار و افزایش تولید است که چرایی محقق نشدن صادرات، متناسب با میزان تولید هنرمندان و استقبال از صادرات چمدانی نیاز به واکاوی و بررسی عمیق دارد.
درمجموع با توجه به اینکه مهمترین مشکلات هنرمندان صنایعدستی استان در سه بخش شامل «بازاریابی و فروش»، «بستهبندی» و «آموزش» دستهبندی میشود، راهاندازی زنجیره ارزش صنایعدستی و استفاده از ظرفیت کارشناسان خبره و مطلع، میتواند چراغ راهی برای هنرمندان و راهکار برونرفت از این مشکلات باشد.
انتهای پیام/
انتهای پیام/