ثبت ۳ اثر تاریخی کرمانشاه در فهرست آثار ملی

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه از ثبت سه اثر منقول از استان کرمانشاه در فهرست آثار ملی خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه، داریوش فرمانی با اعلام این خبر اظهار کرد: در جلسه شورای ثبت آثار منقول وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ۳ اثر منقول از استان کرمانشاه در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسید.

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه افزود: اولین اثر یک لوح سنگی مکشوفه از روستای طاق‌بستان در کاوش‌های سال ۷۵ است که نقش یک سواره نظام را نشان می‌دهد که 2 نفر در زیر سم اسب قرار دارد.

او تصریح کرد: با توجه به اینکه نقوش این اثر مشابه با نقوش ساسانی طاق‌بستان و فارس است، به احتمال زیاد مربوط به دوره ساسانی است.

فرمانی گفت: اثر دیگری که از استان کرمانشاه به ثبت ملی رسیده مربوط به دندان شیری کودک نئاندرتال است که در غار یوان در ۳۵ کیلومتری شهر کرمانشاه پیدا شده است.

او ادامه داد: اهمیت اثر به این دلیل است که تاکنون در ایران دندان شیری مربوط به این دوره پیدا نشده بود و پیدا شدن این دندان در نوع خود اتفاق بسیار مهمی در مجامع علمی و باستانشناسی دنیاست.

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه افزود: ثبت ۱۴۰ سکه مکشوفه از تپه تاریخی قواخ تپه در شهرستان کرمانشاه دیگر میراث منقول استان بود که در فهرست میراث‌فرهنگی کشور به ثبت ملی رسید. این سکه‌ها مربوط به دوران سلوکی‌ها هستند. 

در استان کرمانشاه 4‌هزار و 200 اثر تاریخی شناخته شده وجود دارد که بیش از 2‌ هزار و 200 اثر آن به ثبت ملی رسیده است.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14020225417272

برچسب‌ها