برگزاری همایش و نشست گلاب‌گیری سنتی در کاشان

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کاشان از برگزاری همایش و نشست تخصصی گلاب‌گیری سنتی در آستانه ثبت جهانی این آئین سنتی و همچنین هم‌زمان با هفته میراث‌فرهنگی خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان، احمد دانایی‌نیا با اعلام این مطلب گفت: گلاب‌گیری سنتی دهه‌ها است که در شهرستان کاشان گردشگران بی‌شماری را به‌سوی خود جلب کرده است، همچنین افتخار شست‌وشوی خانه کعبه و تأثیر رویش گل محمدی و به‌تبع آن گلاب‌گیری و  روش استحصال سنتی گیاهان دارویی، سبب ایجاد رونق گردشگری و اشتغال در جای‌جای این منطقه شده و این عوامل سبب شده گلاب‌گیری کاشان به‌عنوان یک رویداد فرهنگی در تقویم گردشگری کشور ثبت شود.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کاشان ادامه داد: بدون شک، گلاب‌گیری سنتی کاشان وام‌دار اقلیم و جغرافیای تاریخی این منطقه فرهنگی است و این رویداد فرهنگی، اکنون در آستانه جهانی‌شدن و قرار گرفتن در فهرست میراث ناملموس است.

او با تأکید بر اینکه دو رویداد فرهنگی شیوه بافت سنتی دستبافت کاشان و آیین سنتی‌مذهبی قالی‌شویان اردهال پیش‌تر در فهرست میراث‌فرهنگی ناملموس جهانی به ثبت رسیده، افزود: با ثبت مراسم گلاب‌گیری سنتی در فهرست جهانی قابلیت‌های فرهنگی منطقه فرهنگی کاشان بیشتر به جهانیان معرفی خواهد شد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کاشان تصریح کرد: به همین مناسبت و با توجه به اهمیت موضوع، همایشی با عنوان گلاب‌گیری سنتی، جلوه‌گاه میراث‌فرهنگی ناملموس روز شنبه ۳۰ اردیبهشت‌ماه ساعت ۱۹:۳۰ هم‌زمان با بزرگداشت هفته میراث‌فرهنگی در مجموعه جهانی باغ تاریخی فین برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 1402023023732

برچسب‌ها