آغاز مرحله دوم عملیات مرمت خانه تاریخی فاطمی نائین

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان نائین از آغاز مرحله دوم عملیات مرمت خانه تاریخی فاطمی در این شهر خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان، محمود مدنیان با اعلام این مطلب گفت: بنای تاریخی خانه فاطمی در محله نوآباد و در مجاورت بازار تاریخی شهر نائین قرار دارد. این بنا به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مساکن سنتی شهرستان نائین محسوب شده و در حال حاضر در مالکیت اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان می‌باشد.

او ادامه داد: با توجه به انجام مرمت‌های اضطراری و استحکام‌بخشی توسط مرمتگران این اداره در این خانه تاریخی طی سال‌های گذشته، مرحله دوم عملیات مرمت شامل نماهای حیاط بزرگ این بنا در دستور کار قرار گرفت.

مدنیان افزود: این بنای تاریخی با مساحت 2600 مترمربع متعلق به خاندان فاطمی‌ها در نائین بوده و ساخت آن مربوط به دوره قاجار و کمی قبل از آن می‌باشد و از بخش‌های مختلفی که هرکدام کاربرد مخصوصی داشته ساخته‌شده است که می‌توان به بخش‌های اندرونی، بیرونی، محل نگهداری احشام و اسطبل اشاره کرد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان نائین تصریح کرد: از مهم‌ترین ویژگی هنری و تزئینی خانه فاطمی نائین نیز می‌توان به گچ‌بری‌های بسیار زیبای نقوش گیاهی و گل‌وبوته‌های موجود در اتاق ارسی و تزئینات مختلف معماری دیگر از جمله رسمی‌بندی‌ها، کاربندی‌ها و مقرنس‌کاری که در بخش‌های مختلف این خانه قرار دارد می‌توان نام برد.

او تأکید کرد: به لحاظ وسعت این بنا و آسیب‌های واردشده به آن در بخش‌های مختلف طی سالیان گذشته مرمت‌هایی در چندین مرحله در این بنا صورت گرفته که بیشتر آن‌ها مرمت‌های سازه‌ای و استحکام‌بخشی بوده است، لذا هم‌اکنون نیز مرمت کف ایوان‌های اندرونی و نیز نماسازی کلی حیاط اندرونی آغاز شد.

بنای تاریخی خانه فاطمی نائین به شماره ۴۷۰۲ مورخ 11 دی 1380 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402023023875

برچسب‌ها