موزه‌ها به‌عنوان منابع گردشگری ایفای نقش می‌کنند

عضو هیأت علمی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری گفت: در کارکردهای جدید، موزه ها دیگر تنها مکانی برای حفاظت و نگهداری نیستند بلکه به عنوان منابع گردشگری، ایفای نقش کارکردی دارند.

به‌گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، همزمان با هفته میراث‌فرهنگی، موضوعات «گذری بر ثبت میراث زمین در قالب زمین موزه‌ها» و « اقتصاد گردشگری و موزه‌ها» توسط اعضای هیأت علمی پژوهشگاه در قالب نشست تخصصی به بحث نهاده شد.

ارشک مسائلی استادیار اقتصاد گروه پژوهشی گردشگری پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری 31 اردیبهشت 1402 در این نشست، موزه‌ها را به مثابه مشعل روشن تمدن، فرهنگ و هویت یک جامعه خواند و با اشاره به کارکاردهای موزه‌ها شامل جمع‌آوری، نگهداری، مطالعه، تفسیر و نمایش تصریح‌ کرد: در کارکردهای جدید، موزه ها دیگر تنها مکانی برای حفاظت و نگهداری نیستند بلکه به عنوان منابع گردشگری، ایفای نقش کارکردی دارند.

او با بیان‌اینکه موزه‌ها به عنوان جاذبه‌های گردشگری، نقش مستقیم بر این صنعت و اقتصاد محلی و ملی دارند در تشریح مدل اقتصاد موزه‌ها به دو نوع تقاضا برای موزه‌ها اشاره کرد و گفت: اولین مورد، تقاضای خصوصی اعمال شده توسط بازدیدکنندگان و نوع دوم از تقاضا از سوی افراد و سازمان‌هایی است که از موزه بهره می‌برند.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، افزود: در مدل تقاضای خصوصی موزه ها سه عامل اصلی مبلغ ورودی، هزینه فرصت زمان و قیمت فعالیت‌های دیگر در رابطه با قیمت‌ها یا هزینه‌ها وجود دارد.

او در ادامه به بیان برخی از پیشنهادها در شبکه عرضه و تقاضا نظیر ایجاد بسته‌های جذاب برای موزه‌ها، ایجاد پیوست فرهنگی‌اجتماعی و اقتصادی برای موزه‌ها، ایجاد بسته‌هایی برای فرهنگ بازدید از موزه‌ها، ایجاد فرهنگ موزه‌گردی، بسته کامل (ایجاد موارد جانبی مانند نمایشگاه مرمت آثار، کتابخانه‌های تخصصی،سالن اجتماعات، کافی‌نت، کافه کتاب  و کافی‌شاپ)، تقویم مناسبتی و تعریف هر یک پرداخت.

در ادامه این نشست، پویا صادقی فرشباف، استادیار گروه میراث‌طبیعی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری با گذری بر ثبت میراث زمین در قالب زمین موزه‌ها به تعریف زمین موزه بعنوان محلی برای درک تاریخ علم زمین اشاره کرد و سپس به اهمیت زمین موزه‌ها و دلایل تشکیل آنها در طول تاریخ پرداخت.

او با بیان‌اینکه اولین زمین موزه رسمی در انگلستان تأسیس و سپس به زمین موزه با مفاهیم امروزی در بحث کاربرد و آموزش تبدیل شد به پراکندگی زمین موزه‌های مهم در اطراف ایران اشاره کرد و به تشریح ساختار چند نمونه از آنها در کشورهای ارمنستان، آذربایجان و ترکیه پرداخت و خاطر‌نشان‌کرد: چیدمان زمین موزه‌ها آمیزه‌ای از علم و هنر است.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری در ادامه به معرفی اجمالی زمین موزه ایران در تهران پرداخت و ساختار این زمین موزه را با موارد مشابه در کشورهای همسایه مقایسه کرد.

او افزود: این زمین موزه با آرمان‌های علمی و تعریف مرجعیت زمین‌شناسی در شاخه‌های علمی مختلف تاسیس شده و در آن، ساختار سالن‌های نمایش و سخنرانی با اهداف مختلف علمی و آموزشی، در راستای تبیین میراث‌زمین شکل گرفته‌اند.

انتهای پیام/

 

انتهای پیام/

کد خبر 14020230330592

برچسب‌ها