موزه آستانه قم روایت‌گر سبک زندگی ایرانی‌اسلامی

مدیر موزه حرم حضرت معصومه(س) گفت: موزه آستانه ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی را با بهره‌گیری از آثار موزه‌ای به شیوه روایتگری دنبال می‌کند.

به گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قم، حجت‌الاسلام محمدباقر مشکاتی با اشاره به قدمت، اهداف و کارکردهای موزه حرم بانوی کرامت، اظهار کرد: موزه آستان قم که امروزه با نام «موزه فاطمی» از آن یاد می‌شود در آبان ماه ۱۳۱۴ بر اساس نقشه آندره گدار فرانسوی (طراح موزه ایران باستان) به سرپرستی ابوالقاسم معمار ۲ سال قبل از تاسیس موزه ایران باستان، در داخل حرم مطهر فاطمی ایجاد شده است.

مدیر موزه حرم حضرت معصومه(س) افزود: موزه فاطمی در گذشته در محل کنونی رواق شهید مطهری و کتابخانه داخلی  چحرم مطهر دایر شده بود، بعدها و از حدود ۴۰ سال قبل به دلیل توسعه و نیاز به فضای بزرگتر به مکان فعلی در میدان آستانه روبه‌روی در یک حرم مطهر فاطمی منتقل شده است.

مشکاتی تصریح کرد: موزه فاطمی که تنها موزه تاریخی و هنری قم محسوب می‌شود بیش از ۴۰ اثر موزه‌ای را در خود جای داده است که شامل قرآن‌های خطی، کاشی‌ها، آثار فلزی و چوبی، سکه‌ها، تمبرها و اسکناس‌ها، منسوجات، فرش‌ها، انواع آثار نقاشی، خوشنویسی، نگارگری و شمایل‌نگاری به همراه آثار و متعلقات باقی مانده از بزرگان دینی و علمی و شاهان دوره‌های مختلف تاریخی می‌شود که تنوع کم‌نظیری به موزه فاطمی داده است، موزه فاطمی نخستین موزه عمومی ایران، اولین موزه وقفی و بارگاهی جهان اسلام و تنها موزه تاریخی هنری استان قم است.

مدیر موزه آستان فاطمی با اشاره به اهداف این موزه گفت: موزه فاطمی علاوه بر اهدافی که سایر موزه‌های ایران اسلامی دارند، تبیین و ترویج آموزه‌های دینی و سبک زندگی ایرانی اسلامی را با بهره‌گیری از آثار موزه‌ای به شیوه روایتگری دنبال می‌کند.

او در ادامه گفت: دوره تحولی این موزه از سه سال پیش آغاز شده است و آثار تاریخی و هنری دوره اسلامی موجود بر اساس اهداف و دستاوردهای سفر تاریخی و تمدن‌ساز کریمه اهل‌بیت (س) از مدینه به قم چیدمان و در ۱۰ گنجینه تخصصی و موضوعی در قالب «تالار عترت» سامان یافته است.

مشکاتی، تقویت هویت ملی و دینی در نسل جوان، معرفی فرهنگ اصیل اسلامی و ایرانی، عترت‌شناسی و آشنایی با معارف دینی و آموزه‌های مذهبی وعبرت‌آموزی از گذشته و گذشتگان را از اهداف و کارکرد های فرهنگی واجتماعی موزه آستان فاطمی برشمرد و افزود: این موزه نقشی جدی در بازشناسی و باز آفرینی فرهنگ وخرده فرهنگ‌ها، مراسم دینی و ملی ایفا می‌کند تا در راستای گام دوم انقلاب واحیای تمدن نوین ایرانی واسلامی تاثیرگذار و نقش آفرین باشد.

 مدیر موزه آستان فاطمی بیان کرد: این موزه تنها موزه متعلق به یک بانوی قدیسه در جهان اسلام و بانویی تاثیرگذار و با فضیلت یعنی حضرت فاطمه معصومه (س) از خاندان پیامبر گرامی اسلام(ص) است.

او خاطرنشان کرد: یکی از راهبردهای اسلامی موزه فاطمی معرفی جامع و کامل ابعاد شخصیتی حضرت فاطمه معصومه(س) است. تاکنون درباره ابعاد شخصیت معنوی و فردی بانوی کرامت بسیار گفته شده اما از بعد اجتماعی و فرهنگ‌سازی و تمدن‌سازی بانوی کرامت غفلت شده و یا کمتر به آن پرداخته شده است. ما امروزه از این بانوی طاهره به عنوان بانوی تمدن‌ساز وتاثیرگذار در ایران و اسلام یاد و تلاش می‌کنیم با زبان موزه و آثار موزه‌ای بعد تمدن‌ساز حضرت معرفی شود.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14020230684373

برچسب‌ها