اهمیت موزه‌ها برای بهتر زیستن

امروزه نقش موزه‌ها به عنوان مهم‌ترین مراکز فرهنگی در انتقال ارزش‌های تاریخی و فرهنگی گذشتگان به نسل جدید، آموزش و ارتقا دانش عمومی در جوامع برکسی پوشیده نیست.

با گسترش روزافزون موزه‌ها در سراسر جهان، بی‌شک ارتباط و همکاری همه‌جانبه در رسیدن به اهداف مشترک فرهنگی موزه‌ها، نیازمند تدوین برنامه‌هایی مؤثر و هماهنگ با هدف مشخص بین مردم و موزه‌ها در سطح جهانی است.

از این رو در دوازدهمین مجمع عمومی كمیته بین‌المللی موزه‌ها ایکوم(ICOM) كه در سال 1977 میلادی درمسكو برپا شد، روز 18 می برابر با 28 اردیبهشت ماه به‌عنوان روز جهانی موزه‌ها اعلام و از آن تاریخ در روز یاد شده در همه كشورهای عضو، مراسمی اجرا و شعاری سالیانه برای این روز تعیین می‌شود.

امسال نیز «موزه‌ها، پایداری و بهزیستی» به عنوان شعار سالیانه کمیته بین‌المللی ایکوم برای بزرگداشت این روز جهانی و محور فعاليت موزه‌داران و موزه‌ها در نظر گرفته شده است که با انتخاب این مبحث، ایکوم بر نقش موزه‌ها در ایجاد و خلق آینده‌ای پایدار و بهتر تأکید می‌کند.

بی‌شک موزه‌ها یکی از ارکان مهم جامعه در برقراری رفاه و توسعه پایدار و حفظ سلامت جهانی هستند که با برگزاری برنامه‌های آموزشی متنوع می‌توانند به این امر کمک کنند.

برای دستیابی به توسعه پایدار و بهزیستی در جوامع، در سال 2023 تمرکز ایکوم بر این سه هدف با عنوان رفاه و سلامت جهانی، اقدام برای تغییرات اقلیمی و زندگی روی زمین است.

با هدف رفاه و سلامت جهان ایکوم به‌دنبال حصول اطمینان از زندگی سالم و ترویج رفاه برای همه سنین به‌ویژه در حوزه‌های مرتبط با سلامت روان و انزوای اجتماعی است.

ایکوم با اقدام برای تغییرات اقلیمی به‌دنبال صورت دادن اقدامات فوری برای مقابله با تغییرات اقلیمی و تاثیرات آن و اتخاذ رویه‌های کاری با آلایندگی کم کربنی در کشورهای توسعه یافته و راهبردهای کاهش آثار آن در مناطق کمتر توسعه یافته است.

و با هدف زندگی روی زمین، حفاظت، احیاء و ترویج استفاده پایدار از زیست‌بوم‌های زمینی و تقویت صدای رهبران بومی و افزایش آگاهی عمومی  درباره نابودی تنوع زیستی مورد تاکید ایکوم قرار دارد.

امید است با عمل به شعار ایکوم و برنامه‌ریزی در موزه‌ها در این خصوص، رفاه و سلامتی در زمین گسترده و پایدار شود.

انتهای پیام/

کد خبر 14020306378250

برچسب‌ها