کشف غارنگاره‌های 7هزار ساله با کمک پهپادها

باستان‌شناسان دانشگاه آلیکانته غارنگاره‌هایی را در منطقه پناگویلای اسپانیا، با استفاده از فناوری روز و هواپیماهای بدون سرنشین کشف کردند.

به‌گزارش میراث آریا، تیم باستان‌شناسی دانشگاه آلیکانته در حال انجام یک بررسی پهپادی از دره نمکی کاستل بارانک و بندر پناگویلای اسپانیا بودند که غارنگاره‌های نوسنگی مربوط به ۷هزار سال پیش را در خود جای داده بود.

این بررسی بخشی از یک پروژه پیشگام است که محققان را قادر می‌سازد تا پناهگاه‌های کوهستانی غیرقابل دسترس را با کمک عکس‌برداری و ضبط فیلم از دیواره‌ها در ۱۸ حفره کم‌عمق با استفاده از وسایل نقلیه هوایی کوچک بدون سرنشین (UAV) یا همان پهپادها مورد مطالعه قرار دهند.

دو تا از پناهگاه‌ها حاوی نقاشی‌های دیواری بودند که قابل‌توجه‌ترینِ آن‌ها در دره نمکی بود که شامل پیکره‌های نقاشی‌شده از کمانداران انسان‌نما، علاوه بر تصویر گوزن‌ها و بزها بود که برخی از آن‌ها با تیر زخمی شده‌اند.

این تیم همچنین بازنمایی‌هایی را به سبک شماتیک یافت که تفسیر آن‌ها دشوارتر است. با این حال، مطالعه بیشتر این شکل هنری به ما کمک می‌کند تا نحوه تکامل هنر غارنگاری در منطقه در دوره نوسنگی را به شکل بهتری درک کنیم.

مولینا هرناندز، یکی از باستان‌شناسان و خلبان هواپیمای بدون سرنشین، توضیح داد: نتیجه استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین منجر به کشف مکان جدیدی با نقاشی‌های غارهای ماقبل تاریخ با سبک‌های مختلف شده است که ما معتقدیم برای این تحقیق بسیار بااهمیت خواهد بود. ما در ماه‌های آینده پروژه‌ای را برای کاوش سیستماتیک باستان‌شناسی و مستندسازی نقاشی‌ها تدوین خواهیم کرد.

به گفته محققان، این کشف منجر به یکی از مهم‌ترین مکان‌های هنر غارنگاری دوران نوسنگی شده است که در دهه‌های اخیر در جامعه باستان‌شناسی ثبت شده است و ممکن است سرآغاز بسیاری از اکتشافات دیگر باشد که در سال‌های آینده در پناهگاه‌هایی رخ خواهد داد که مورد توجه قرار نگرفته‌اند، زیرا آن‌ها در مناطقی قرار داشتند که دسترسی انسان به آنها بسیار دشوار بود.

این شیوه اکتشاف می‌توان راه‌های جدید را برای باستان‌شناسان سراسر دنیا باز کند و امکان دسترسی بهتر به مکان‌های کوهستانی و صعب‌العبور را برای کاوش‌گران فراهم کند.

*ترجمه: اسدالله حقانی 

انتهای پیام/

کد خبر 14020309900155

برچسب‌ها