نشست تخصصی زنجیره ارزش گلیم‌بافی در کرمانشاه برگزار شد/ نبود کارگاه‌های بزرگ نخ‌ریسی

نخستین نشست تخصصی زنجیره ارزش صنایع‌دستی در رشته گلیم‌بافی در کرمانشاه برگزار شد و به نخستین چالش پیش روی تولید گلیم در استان که نبود کارگاه‌های بزرگ نخ‌ریسی است تأکید شد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه، امین کوگانی روز پنجشنبه ۱۸ خردادماه در نشست تخصصی زنجیره ارزش گلیم‌بافی که در محل هتل آزادگان کرمانشاه برگزار شد، اظهار کرد: نخستین نشست تخصصی زنجیره ارزش رشته گلیم بافی باهدف توسعه رشته‌های صنایع‌دستی، شناسایی چالش‌ها و مشکلات، آسیب‌شناسی رشته گلیم بافی و آسیب‌شناسی زنجیره ارزش برگزار شد. 

سرپرست معاونت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی استان کرمانشاه، افزود: ایجاد ساز و کار مناسب برای برون رفت از چالش‌های موجود و رفع مشکلات و چالش‌های پیش رو در تامین مواد اولیه نیازمند به حضور صاحب نظران، انجمن‌ها و اساتید دانشگاه و همچنین کارشناسان حوزه صنایع‌دستی است.

او ادامه داد: اهمیت هنرهای سنتی و بومی در برون رفت استان از چالش‌های اقتصادی پیش رو به ویژه در حوزه اشتغال‌زایی به‌عنوان ارزانترین و در دسترس‌ترین راه حل از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

کوگانی گفت: با توجه به اینکه رشته گلیم بافی یکی از رشته‌های شاخص و بومی استان است و عنوان شهر ملی نیز در این استان به گلیم اختصاص یافته این رشته از اولویت‌های این معاونت است.

او افزود: امیدواریم با انجام اینگونه نشست‌های تخصصی به توسعه این رشته بومی کمک کنیم.

سرپرست معاونت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی استان کرمانشاه با بیان اینکه متاسفانه در سال‌های گذشته این هنر دست بافته اصیل با چالش‌ها و مشکلاتی مواجه شده است، گفت: اولین چالش پیش روی تولید گلیم در استان، نبود کارگاه‌های بزرگ نخ‌ریسی است که این مسئله‌ باعث می‌شود بخشی از نیازهای هنرمندان از خارج از استان تامین شود.

او اظهار کرد: همچنین در کرمانشاه یک کارگاه حرفه‌ای رنگرزی شیمیایی یا گیاهی نداریم که در خود استان کارهای رنگرزی نخ را انجام دهد.

کوگانی در ادامه بالا بودن هزینه های تامین مواد اولیه با کیفیت را از دیگر چالش‌های مهم پیش روی گلیم بافی در استان عنوان کرد و افزود: این مشکل سبب بالا رفتن قیمت تمام شده گلیم در استان شده است.

او با اشاره به اینکه باید گلیم را به سمت کاربردی و مطابق سلیقه مردم سوق داد، گفت: با وجود اینکه بافت گلیم چارچوب‌های خود را دارد، اما باید مطابق با پسند بازار هم طراحی و تولید شود تا بازار فروش خوبی پیدا کند.

سرپرست معاونت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی استان کرمانشاه در خاتمه  تصریح کرد: در بحث بازار فروش که مهمترین مشکل فعلی همه رشته‌های صنایع‌دستی است نیز مقرر شده تا در کنار نمایشگاه‌ها و احداث بازارچه‌ها، هلدینگ‌های بزرگ فروش را به استان بیاوریم تا در حوزه بسته بندی و فروش کار کنند.

در این نشست هنرمندان رشته گلیم بافی در خصوص مشکلات و موانع تولید گلیم در استان نظرات و دیدگاه های خود را بیان کردند و در پایان مقرر شد اقداماتی در راستای توسعه این هنر منحصر بفرد مواردی که قابلیت عملیاتی داشته باشند، در دستور کار قرار گیرد.

انتهای پیام/

 

انتهای پیام/

کد خبر 14020318417614

برچسب‌ها