جلسه اعضای خاورمیانه سازمان جهانی گردشگری در اردن برگزار شد

رهبران گردشگری از سراسر خاورمیانه برای هدایت توسعه بخش گردشگری در این منطقه و استفاده از آن به عنوان محرک اشتغال فراگیر و توسعه روستایی، در اردن گرد هم آمدند.

به‌گزارش میراث آریا، چهل و نهمین نشست کمیسیون منطقه‌ای سازمان جهانی گردشگری برای خاورمیانه هیئت‌های بلندپایه از 12 کشور را در روز پنج‌شنبه 18 خرداد در اردن گرد هم آورد تا وضعیت فعلی گردشگری در منطقه را ارزیابی کنند و برنامه‌های مشترک برای آینده آن را پیش ببرند.

بر اساس داده‌های سازمان جهانی گردشگری، خاورمیانه اولین منطقه جهانی است که آمار گردشگری‌اش تاکنون در سال 2023 از تعداد گردشگران بین‌المللی قبل از همه‌گیری فراتر رفته است.

به طور کلی، ورود بین‌المللی به مقاصد خاورمیانه در سه ماهه اول سال 2023، 15درصد بیشتر از مدت مشابه سال 2019 بوده است.

اردن نیز در سال 2022 پذیرای 4.6 میلیون گردشگر بود که کمی پایین‌تر از نزدیک به 4.8 میلیون گردشگر ثبت شده در سال 2019 بود. البته باید توجه داشت که درآمد حاصل از گردشگری برای این کشور در مجموع 5.8 میلیارد دلار در سال است.

در آستانه نشست کمیسیون منطقه‌ای، زوراب پولولیکاشویلی، دبیر کل سازمان جهانی گردشگری، با ولیعهد اردن دیدار کرد تا بهبود سریع و قابل توجه گردشگری اردن را به او تبریک بگوید. پولولیکاشویلی همچنین از حمایت قوی خانواده سلطنتی و دولت اردن از گردشگری و تلاش‌های مداومشان برای تنوع بخشیدن به این بخش، قدردانی کرد.

زوراب پولولیکاشویلی، در ادامه گفت: گردشگری مقاومت خود را در مواجهه با بحران نشان داده است و اکنون هم این روند بهبودی به خوبی در حال انجام است و البته که چالش‌ها و فرصت‌های خاص خودش را هم به همراه دارد. برای خاورمیانه، گردشگری یک محرک بی‌رقیب برای اشتغال، ایجاد فرصت، و همچنین انعطاف‌پذیری و تنوع اقتصادی به شمار می‌رود.

شرکت‌کنندگان این جلسه، به نمایندگی از 12 کشور از 13 کشور عضو سازمان جهانی گردشگری در منطقه، و از جمله هفت وزیر گردشگری، یک مرور کلی از پیشرفت سازمان در دستیابی به برنامه کاری خود در خاورمیانه داشتند که در سه حوزه آموزش، توسعه روستایی و ابتکار ارائه شد.

آموزش

به اعضا یک مرور کلی از کار UNWTO برای پیشبرد یکی از اولویت‌های کلیدی آن برای گردشگری داده شد. دستاوردهای کلیدی عبارتند از توافقنامه امضاشده با عربستان سعودی برای توسعه آموزش گردشگری، از جمله از طریق دوره‌های آنلاین با پتانسیل دسترسی به 300 میلیون نفر در سراسر جهان و کارخانه مشاغل، که 50 کارفرما را با 100هزار جویای کار ارتباط می‌دهد. UNWTO همچنین اولین مدرک کارشناسی را در مدیریت گردشگری پایدار راه‌اندازی کرده و برنامه‌هایی را برای تبدیل گردشگری به یک رشته دبیرستانی در نظر دارد.

گردشگری برای توسعه روستایی

دفتر منطقه‌ای UNWTO برای خاورمیانه (ریاض، عربستان سعودی) به عنوان یک مرکز جهانی گردشگری برای توسعه روستایی در حال رشد در نظر گرفته می‌شود. اعضای جلسه در مورد کار این مرکز، از جمله ابتکار معرفیِ بهترین دهکده‌های گردشگری که برای برگزاری سومین دوره خود آماده می‌شود، اطلاعات به‌روز دریافت کردند.

ابتکار

سازمان جهانی گردشگری با همکاری اعضایش در تلاش است تا خاورمیانه را به قطب نوآوری گردشگری تبدیل کند. ابتکارات اخیر شامل رقابت استارت‌آپ زنان در فناوری برای خاورمیانه، با هدف حمایت از کارآفرینان زن در سراسر منطقه و فروم ماجراهای فناوری گردشگری که در قطر برگزار شد، می‌شود.

*ترجمه: اسدالله حقانی

انتهای پیام/

کد خبر 14020320900676

برچسب‌ها