تجلیل از هنرمندان صنایع‌دستی گیلان/ برندسازی و اقتصادی‌سازی صنایع‌دستی در رشته‌های مختلف این صنعت بسیار حائز اهمیت است

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان از ایجاد یک‌هزار و 700 شغل در حوزه صنایع‌دستی در این استان خبر داد و گفت: بازارچه دائمی در شهرستان‌های گیلان راه‌اندازی می‌شود.

به‌گزارش میراث‌آریا و به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان، ولی جهانی ظهر یکشنبه 21 خرداد 1402 در همایش تجلیل از هنرمندان شاخص و پیشکسوت صنایع‌دستی گیلان که در سالن اجتماعات مجتمع خاتم الانبیا رشت برگزار شد، اظهار کرد: صنایع‌دستی و هنرهای سنتی سفیران فرهنگی‌ هستند و اگر بخواهیم فرهنگ‌مان را منتقل کنیم باید به کالا تبدیل شود چرا که روح هنرمندان در جای جای این صنایع‌دستی دوخته و جاری شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان افزود: تاریخچه صنایع‌دستی به عصر حجر بر می‌گردد و در گیلان هم صنایع‌دستی پیشینه کهن دارد.

او از اختصاص ۵۲ میلیارد تومان تسهیلات به طرح‌های صنایع‌دستی گیلان خبر داد و تصریح کرد: این میزان تسهیلات از ابتدای سال 1401 تاکنون محل تبصره ۱۸ و ۱۶ اشتغال خانگی به ۶۶۴ طرح اختصاص یافته است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان از ایجاد یک‌هزار و 700 شغل در حوزه صنایع‌دستی این استان خبر داد و بیان کرد: بیش از ۵ هزار نفر از هنرمندان صنایع‌دستی استان بیمه هستند و رفع مشکلات بیمه‌ای هنرمندان صنایع‌دستی در دستور کار دولت قرار دارد.

جهانی با تاکید بر لزوم اقتصادی‌سازی گردشگری در ابعاد مختلف بیان کرد: برندسازی و اقتصادی‌سازی صنایع‌دستی در رشته‌های مختلف این صنعت بسیار حائز اهمیت است.

او با تاکید بر لزوم کاربردی‌سازی صنایع‌دستی افزود: کاربردی‌سازی صنایع‌دستی منجر بر رونق و اقتصادی‌سازی این صنعت می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان با بیان اینکه این استان بنیان‌گذار جشنواره در کشور است، گفت: در سال گذشته بیش از ۳۰۰ جشنواره در گیلان برگزار شد که فرصت مناسبی برای تعریف و تبلیغ دستاوردهای صنایع‌دستی است.

جهانی با تاکید بر لزوم ایجاد بازارچه دائمی صنایع‌دستی در گیلان، اضافه کرد: بازارچه دائمی در شهرستان‌های گیلان راه‌اندازی می‌شود.

او با اشاره به احصای ۹۰ مدرسه بلا استفاده در گیلان، افزود: مدارس بلا استفاده گیلان به کارگاه صنایع‌دستی تبدیل شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان بر لزوم احیا و بازآفرینی هنرهای صنایع‌دستی تاکید کرد و ادامه داد: چموش‌دوزی و دارایی‌بافی در گیلان احیا می‌شود.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14020321709513

برچسب‌ها